Konservatooriumi lõputöödeks said "Sümfooniline avamäng" (1939) (helilooja ainuke teos selles žanris) ja üheosaline orelisonaat C-duur (1937).
Tollal ei nimetatud kiitusega lõpetamist ja E. Arro diplomil oli märgitud: looming – viis, harmoonia – viis, kontrapunkt – viis, fuuga – viis, orkestreerimine – viis, koorijuhtimine – viis. Leo Normet on meenutanud: "Edgar Arrost sai esimene eesti konservatooriumiharidusega helilooja, kellel oli annet ja tahtmist luua muusikat meil tollal nii erinevateks tunnistatud loomingulaadides."
Kompositsiooniklassi lõpetamise järel toimus "Estonias" kontserdisaalis õpilaskontsert. Seal kanti ette Edgar Arro orelisonaat. Konservatooriumis õppis Edgar Arro kokku kümme aastat (1929-39). Samal ajal mängis ta džässorkestrites, et õppimiseks raha teenida ning kirjutas tantsumuusikat. 1936. aastast oli Edgar Arro "Raadio-Ringhäälingu" organist, interpreediamet jäigi esialgu põhitööks. Igal hommikul esines Edgar Arro raadioeetris 20-25 minutilise oreliimprovisatsiooniga, mis pakkusid organisti Hugo Lepnurme meenutuste kohaselt kuulajatele suurt huvi. Lisaks ringhäälingule mängis ta aeg-ajalt mitmes Tallinna kirikus, juhatas koore ja andis klaveritunde. |
Edgar Arro: "Pärast Konservatooriumi lõpetamist jätkasin ametit Eesti Raadio organistina ja andsin klaveritunde kuni 1941. aastani. Juulikuuni, mil mind mobiliseeriti." Arro on öelnud oma tolle aja loomingu kohta: "Jaroslavli perioodile tagasi vaadates leian, et ei ole kunagi nii intensiivselt töötanud heliloomingus kui sellel suhteliselt lühikesel perioodil, jaanuarist 1943 kuni 1944. aasta septembrikuuni. Ma kirjutasin selle pooleteise aasta jooksul ligi 500 oopust."
1941. aasta mobilisatsioon viis Edgar Arro kodust kaugele. Detsembrist 1942 oli Edgar Arrol Jaroslavlis võimalus kuuluda Eesti NSV Riiklike Kunstiansamblite koosseisu. |
Nii soolonumbrid kui rahvastseenid tõendavad heliloojate oskust leida tabavalt mahlakaid muusikalisi kujundeid ja neid ka arendada (nt "Tõmba Jüri"). "Rummu Jüri" etendati teatrilaval ühtejärge enam kui kümme aastat, kokku ligi 250 korral. Leo Normet on märkinud: "Ilmselt valmis teos sel ajal, mil publik vajas niisugust lavalugu kui "Rummu Jüri" ja suur teene oli Udo Väljaotsa harukordsel lavastusel, mis hoidis tükki elus 15 aastat, 1954-1969.”
KUULA: Eltsu laul muusikalisest komöödiast "Rummu Jüri” esitavad Ester Lepa, ERSO, dirigent Vallo Järvi KUULA: Jüri etteastelaul muusikalisest komöödiast "Rummu Jüri” esitavad Georg Ots, ERSO, dirigent Vallo Järvi KUULA: Jüri laul muusikalisest komöödiast "Rummu Jüri” esitavad Georg Ots, ERSO KUULA: Poiste laul muusikalisest komöödiast "Rummu Jüri" esitavad Heino Otto, tenor, Artur Linnamägi, bass, ERSO, dirigent Vallo Järvi KUULA: Reinu laul muusikalisest komöödiast "Rummu Jüri" esitavad Alfred Mering, ERSO, dirigent Vallo Järvi KUULA: Tilde ja Värdi duett muusikalisest komöödiast "Rummu Jüri” esitavad Sophie Sooäär, Valter Luts, ERSO, dirigent Vallo Järvi Ajaloolisel sündmustikul põhinev "Rummu Jüri" on rahvalik muusikaline komöödia, samas "Tuled kodusadamas" on kaasaegse süžeega kammeroperett. Leo Normet on öelnud: "Arro oli juba loomupäraselt helipildi täiuslikkuse taotleja. Tema muusikas oli algusest peale kõik omal kohal. Ei liigseid sõnu ega žeste." |
"Rahvaviis on olnud mulle nagu pühadus, mida olen tahtnud säilitada puutumatuna tema algses ilus, lisades ainult harmooniliste ja polüfooniliste võtetega vastava fooni,“ on Edgar Arro öelnud. Kui vaadata orelile loodud rahvaviiside vihikuid, siis igaühes neist on helilooja tõesti oma põhimõttest igal pool kinni pidanud. Rahvaviise orelile on 57, kuues vihikus. Esimene vihik on aastast 1968, viimane kuues vihik on kirjutatud 1978. aastal. | Helilooja ütlust mööda tunneb eesti rahvas vähe oma viise ja orelivihikutega ongi püütud neid rahvale lähendada kaasaegses kõlarikkuses. Eesmärgiks on Arrol just rahvaviiside tutvustamine, luues igale viisile vastava karakterpärase ümbruse, meeleolu ja andes neile ka selgepiirilise vormi. Rahvaviise pole Edgar Arro ise kogumas käinud, vaid on need võtnud Herbert Tampere kogumikest "Eesti rahvalaule viisidega". Rahvaviise on Edgar Arro oma loomingus alati silmas pidanud ja kasutanud. Veljo Tormis on meenutanud, et keskkoolis õppides kirjutas ta populaarsete laulude seadeid, mida näitas ka Edgar Arrole. Veljo Tormis: "Arro andis nõu, juhatas rahvalaulu poole, et see aitab leida oma helikeelt. Ta ütles: "Kui ise ei oska viisi teha, võta rahvaviis!" See päästis mind, olen Arrole selle eest siiamaani tänulik." |