Esimesed Eesti helifilmid
Kuigi Eesti film tähistab 2012. aastal oma sajandat juubelit, on Eesti filmiloo esimestel aastatel vändatud filmide puhul tegemist tummfilmidega. Helifilmide võidukäigu alguseks Eestis võib lugeda 1929. aastat, mil tollases "Gloria Palace´is" (praegune Vene Draamateater) linastus täissaalile ameerika filmikompanii "Warner Brothers" toodetud helifilm "Laulev narr". Vaid kaks aastat enne seda, 1927. a oli loodud esimene helifilm maailmas - "The Jazz Singer".
Eesti esimesed heliga mängufilmid
1930. a firmamärgi "Konstantin Märska Filmiproduktsioon" all valminud mängufilm "Kuldämblik" oli esimene katsetus luua eesti oma helifilmi.
Tegu oli nn. nõelhelifilmiga, st filmi heli oli eraldi grammofoniplaadil, mida püüti mängida filmiga sünkroonis. See oli küll oluliselt odavam
kui optiline heli filmikoopial, ent põhjustas hulgaliselt komplikatsioone. Muuhulgas juhtus, et plaat oli teel kaduma läinud või katki, rääkimata raskustest hoida pilt
ja heli sünkroonis, kuna iga filmiosa oli eraldi plaadil.
Esimene tõeline kodumaine heliga mängufilm ning ühtlasi ka muusikafilm oli "Päikese lapsed" (1932), lavastaja ja operaator Theodor Luts.
"Päikese lapsed" sündis tegelikult Eesti ja Soome ühistööna, ka filmi helindamine toimus Soomes. Theodor Luts, kirjanik Oskar Lutsu vend oli nii filmi režissöör,
operaator, monteerija kui ka produtsent ning lisaks veel stsenaariumi autor koos abikaasa Aksella Lutsu ja sõbra Alfred Rüütliga. Muusika kirjutas Soome tuntud
kergemuusikahelilooja ja laulja Georg Malmstén, kes filmi tunnuslaulu ka eesti keeles ise sisse laulis. Filmi nimilaul oli hiljem Tapio
Rautavaara esituses meie põhjanaabrite juures mõnda aega isegi hiti staatuses. Paraku ei saa sedasama öelda filmi enese kohta. Linateosele on ette heidetud väga
nõrka stsenaariumit ja operaatoritööd, samuti ei mänginud selles kuigi palju elukutselisi näitlejaid – näiteks peaosatäitja oli Miss Estonia 1932 Nadežda
Peedi-Hoffmann, kellele filmis osalemine oli võistluse auhinnaks ning kelle näitlemisvõimeid enne filmima asumist üldse ei kontrollitud. Ka filmi heli oli väga
heitliku kvaliteediga. Nüüdseks leidub "Päikese lastest" ainult üks koopia, mis asub Soome Filmiarhiivis.
![]() |
![]() |
Kuna film on niivõrd haruldane, siis lühidalt ka selle süžeest. Maalikunstnik Arno (Ants Esperk-Eskola) peab loomingulist puhkust kaunis kohas (filmitud Rannamõisas,
Pirital ja Keila-Joal) oma blondi armastatu, tantsijanna Heljaga (Elfriede Lepp-Strobel). Sellal kui noormees maalib, tantsib neiu mererannal. Suvituskohta saabub
tudengiseltskond kaaslannadega, brünett kaunitar Margot (Nadežda Peedi-Hoffmann) eraldub teistest ja läheb merele sõudma, sattudes uppumisohtu. Arno kihutab appi ja
päästab saatusliku naise. Armastus vallutab noored mõne minutiga ning koos lahkutakse Pärnusse. Helja väljendab oma ahastust ja mahajäetust tantsuga kõrgel kaldapealsel.
Kõrgi ning tõrksa Margotiga Arnol asjad siiski ei klapi ja Arno naaseb Halja juurde. Koos rannal istudes vaatavad nad merele ja kostab laul, mis lõpeb sõnadega: "Nende
aardeks kalleimaks on ikka õrnus ääretu – õnnelikud päikese kaks last."
Peale esimest pääsukest "Päikese laste" näol soikusid katsed Eesti helifilme luua peamiselt majanduslikel põhjustel mitmeks aastaks. Theodor Luts jätkas oma elu ja tegevust Soomes.
VAATA: Filmi "Päikese lapsed" nimilaul (sõn. Erkki Karu), esit. Tapio Rautavaara (salv. 1951)
Esimesed dokumentaalsed helifilmid Eestis
Eraettevõttena alustanud "Eesti Kultuurfilmil" ei olnud pikka aega piisavalt vahendeid korraliku helitehnika soetamiseks ja helifilmi arendamiseks.
Olukord muutus 1936. a, mil "Eesti Kultuurfilm" muudeti riigiasutuseks. 1937. a osteti viimaks kvaliteetsete helifilmide loomiseks vajalik aparatuur.
Üks esimesi heliga varustatud dokumentaalfilme oli 1936. aasta "Eesti Helikroonika" nr 1 nimetusega "Eesti riigimehed kõnelevad".
Ühe laua taga istudes räägivad selles järgemööda mitmed tollased riigijuhid eesotsas president Konstantin Pätsiga.
Põhiliseks muusikasuunaks 30-ndate aastate Eesti dokumentaalfilmis oli ajastule omane rahvuslik stiil, mille propageerimine oli Riiklikule
Propaganda Talitusele alluva "Eesti Kultuurfilmi" otsene ülesanne. Erinevates interpreteeringutes on filmide taustmuusikana kasutatud Eesti rahvalaule,
rahvuslikku koorilaulu ning instrumentaalmuusikat. Palju kasutati ka tolle aja levimuusikat. "Popmuusika" isegi liiga agar kasutamine kodumaises
kroonikafilmis on hästi näha ringvaates, kus Eesti kirjanikud ja kultuuritegelased on ringreisil mööda Eestit – filmi taustaks on valitud ragtime
ja dzäss, mis kuidagi ei sobi kokku rahulikult jalutavate intelligentidega.
Filmi ja filmimuusika areng Eesti NSV-s
1940-ndad
Septembris 1940 stuudio "Eesti Kultuurfilm" natsionaliseeriti ja varad anti jaanuaris 1941 üle Nõukogude Liidu Rahvakomissaride nõukogu juures asuvale
kinokomiteele nimetusega "Kinokroonika Eesti Stuudio". Seejärel moodustati asutus, mis sai nimeks "Kroonika-dokumentaalfilmide Tallinna Kinostuudio".
Pärast Teist maailmasõda 1945 korralikult tööle asunud propagandaasutuses (1947. aastast alates nimi lühenes ja muutus "Tallinna Kinostuudioks")
tehti ringvaateid "Nõukogude Eesti", aga ka samanimelisi pikemaid ülevaatlikke filme. Kõik filmid ülistasid kommunistliku partei poliitikat.
1947 saadeti Eestisse Viinis sündinud ning Berliini ja New Yorgi kaudu 1930-ndatel Venemaale tulnud juudi päritolu režissöör Herbert Rappaport.
Riigitruu professionaalse kineastina oli tema ülesandeks näidata, kuidas tuleb teha ideoloogiliselt õigeid filme. Esimese Nõukogude Eesti mängufilmina
lavastaski Rappaport poliitilise salongidraama Eesti intelligentsi ümberkasvamisest nõukogudemeelseks – "Elu tsitadellis" (1947).
Filmis mängisid Hugo Laur, Aino Talvi, Gunnar Kilgas, Lia Laats, Betty Kuuskemaa, Rudolf Nuude jt. Muusika kirjutas filmile helilooja Eugen Kapp.
Viis miljonit rubla maksma läinud "suurfilm" valmis 42 päeva enne planeeritud tähtaega ja sellega tähistati 6. novembril Tallinna südalinna kinos "Helios" Oktoobrirevolutsiooni 30. aastapäeva. Järgmisest päevast alates kandis kino nime "Oktoober".
VAATA: "Kaadris: Elu tsitadellis"
Uus kümnend algas järjekordse "esimesega" – valmis esimene Eesti värviline mängufilm "Valgus Koordis" (1951).
Režissöör taas Herbert Rappaport, osades Georg Ots, Ilmar Tammur, Hugo Laur, Franz Malmsten, Ants Eskola jt.
Muusika kirjutasid filmile Eugen Kapp ja Boris Kõrver.
Film valmis Hans Leberechti romaani põhjal. Legend räägib, et Leningradis elanud ja suviti ema juures Koordis käinud Hans Leberechtist ei teatud ENSV-s suurt midagi. Stalin olevat aga lugenud ühte tema teost ning tema repliigi "huvitav autor" peale vallandus laviin: kuidas ometi on maha magatud selline geenius. Ametnikud kordasid Stalini hinnangut alla- ja allapoole: "Kas te olete lugenud Leberechti teoseid? Asjata, tegemist on suurepärase kirjanikuga." Paanika jõudis ka ENSV-sse ja kohalik Kirjanike Liit sai peapesu, et nad ei teagi sellist kirjanikku. Muide, "Valgus Koordis" tõlgiti lõpuks 23 keelde ning vändatud film sai Stalini preemia.


1957. a alustas Bakuus sündinud ja 1930. aastatel Saksamaal nukufilmiateljeedes töötanud operaator Elbert Tuganov Eestis nukufilmide loomist.
Esimeseks selles žanris sai "Peetrikese unenägu" (1957).
Multifilmile, kus tegutses vaid üks nukk, kirjutas muusika helilooja Boris Kõrver.
Tuganovi filmide laad vastas tollasele Euroopa festivalifilmidele ja nukufilmid said Eestis kiiresti populaarseteks.
1960-ndad
1963. a jõululaupäeval nimetas Eesti NSV Ministrite Nõukogu Kunstiliste ja Kroonikafilmide Tallinna Kinostuudio ümber filmistuudioks "Tallinnfilm".
Aasta eelviimane ringvaade "Nõukogude Eesti" nr. 39 kannab uhkelt uut päistiitlit tuttavate perspektiivi viidud tähtedega TF.
Tõsi, vanalinlik latern lisandus embleemile alles järgmises ringvaates.
1960-ndad aastad olid Eesti filmikunsti tõusuaastad.
Mängufilmide ilmet hakkasid kujundama Moskvas filmialase (Jüri Müür, Leida Laius, Veljo Käsper) või teatrialase
(Kaljo Kiisk, Grigori Kromanov, Arvo Kruusement) ettevalmistuse saanud lavastajad. Suurenes eritlusvõime ja huvi psühholoogia vastu.
Juhustsenaristide asemel pöördus stuudio kirjandusklassika poole (E. Bornhöhe, A. Kitzberg, O. Luts, A. H. Tammsaare, E.Vilde).
Stsenaariume (peamiselt oma teoste ainetel) kirjutasid ka kõik tuntud kaasaegsed tegevkirjanikud.
Alates 1960-ndatest kirjutasid muusikat mängu-, dokumentaal-, anima- ja teistele filmidele paljud Eesti heliloojad.
Võrreldes estraadipala või –laulukese honorariga maksti filmimuusika eest ka üsna heldekäeliselt.
Tollal rääkis kunstirahvas, et ükski, ka kõige viletsam Nõukogude film, ei saa toota kahjumit, sest isegi keskustes
haledalt läbi kukkunud film pandi tiirlema tuhandeisse kaugeisse kolkaasulaisse, kus rahvas nurisemata oma kopikad letti ladus.
Oma aktiivse tegutsemisaja jooksul 1941-1994 valmis Tallinfilmis kokku 3033 filmi (sellesse arvu on koondatud kõik žanrid ja vormid).
Neile lõi muusika 48 erinevat heliloojat ja dirigenti.
Eesti viljakamad filmiheliloojad 1960-ndatest tänapäevani
Uno Naissoo (1928-1980)
Uno Naissoo alustas filmimuusika loomist 1961. a, mil režissöör Viktor Nevežini käe all ning Jüri Järveti ja Feliks Korre stsenaariumi alusel
valmis Tallinnfilmis linateos "Juhuslik kohtumine".
Filmi peaosas oli Georg Ots, kõrvalosades Arved Haug, Lia Laats ja Eino Baskin.
Stsenaariumi kirjutas Eino Baskin kahasse Edgar Arroga. Naissoo lauludest said filmist tuntuks "Läbi uinuva linna" ja "Meil on täna pidupäev".
Samuti sellele linateosele kirjutatud pala "Tule minu valevasse purjepaati" jäi aga teadmata põhjusel välja ning kogus populaarsust soololauluna.
KUULA:
"Läbi uinuva linna" (sõn. Heldur Karmo), esit. Georg Ots
"Meil on täna pidupäev" (sõn. Heldur Karmo), esit. Kuninglik Kvintett, Politseiorkester, dir. Kaido Kodumäe
"Meil on täna pidupäev" (sõn. Heldur Karmo), esit. Kuninglik Kvintett, Politseiorkester, dir. Kaido Kodumäe
"Tule minu valevasse purjepaati" (sõn. Heldur Karmo), esit. Tõnis Mägi
"Tule minu valevasse purjepaati" (sõn. Heldur Karmo), esit. Tõnis Mägi
Naissoo järgmine filmimuusikatöö oli "Varastati Vana Toomas" (1970), mis valmis režissöör Semjon Školnikovi käe all, nimiosas Kaljo Kiisk.
Stsenariste oli koguni viis, nende seas Eri Klas, Enn Vetemaa ja Sulev Nõmmik. Kavatsus oli teha film, mis aitaks meelitada turiste Tallinna,
seega kõrgeid kunstilisi eesmärke ei püstitatud. See tasus end kätte: ajakirja Sovetski Ekran küsitlusel tunnistati "Vana Toomas" koos
Tallinnfilmi teise linateose, samuti muusikalise ulmekomöödiaga "Don Juan Tallinnas" aasta halvimaks filmiks kogu Nõukogude Liidu ulatuses –
seda küll mitte muusika, vaid sisu pärast. Uno Naissoo lauludest kõlasid filmis "Meremuinasjutt", "Kui käes on jaanipäev", "Kui tahad olla hea" jt.
KUULA:
"Meremuinasjutt" (sõn. Vladimir Beekman), esit. Els Himma, Voldemar Kuslap, Emil Laansoo ansambel
"Kui tahad olla hea" (sõn. Heldur Karmo), esit. Marju Kuut
"Kui tahad olla hea" (sõn. Heldur Karmo), esit. Marju Kuut
"Kui käes on jaanipäev" (sõn. Heldur Karmo), esit. Uno Loop
"Kui käes on jaanipäev" (sõn. Heldur Karmo), esit. Uno Loop
1973.-1974. a järgnes ridamisi dokumentaalfilme ("Kuum aeg", "Looduse rüpes", "Samba rütmis", "See on õhtul", "Eesti lastest",
"Naine täna" jt), lastefilm "Aastaring" ja mängufilm "Aeg maha!".
Aastail 1977 ja 1978 telliti Uno Naissoolt muusika Tallinnfilmi multifilmidele "Kunksmoor" ning "Kunksmoor ja kapten Trumm",
mille nimikangelane oli Aino Perviku loodud hea nõid. Lavastaja oli Heino Pars, peategelastele andsid hääled Ita Ever ja Eino Baskin.
Uno Naissoo kõige tuntumaks tööks filmimuusika valdkonnas on aga jäänud muusika linateosele "Viimne reliikvia" (1969, koostöös Tõnu Naissooga),
mida loetakse menukaimaks Eesti filmiks läbi aegade. Kui nõukogude ajal oli mängufilmi eelarve stabiilselt 350 000 rubla, siis "Reliikvia"
läks erandkorras maksma üle poole rohkem – ja teenis kulutused ka kuhjaga tasa. Esimese aastaga vaatas seda 45 miljonit inimest, millega
saavutas 1971. aastal Nõukogude Liidus vaadatavuselt teise koha. Film on linastunud enam kui 80 riigis – nii paljudesse kohtadesse pole
hiljem jõudnud ükski Eesti mängufilm.
Filmi keerukast saamisloost on põnev pikemalt lugeda Paavo Kanguri raamatust "Viimne reliikvia – pilk legendi taha" (2011).
Nagu selgub, pidi stsenarist Arvo Valton teksti mitu korda ümber tegema, kuna filmitegijate nägemus sellest, mida lõpuks saada tahetakse,
muutus filmi käigus pidevalt. Lõpuks kujunes ajaloolis-psühholoogilisest probleemdraamast romantiline seiklusfilm.
Õhukesel jääl kõnniti tsensuuri osas – vabadusvõitluse teemat, kuigi ammust, oleks kergesti võinud kaasaja poliitikaga seostada.
Ida-Saksamaa versioonist olevat laul "Põgene, vaba laps" välja lõigatud, kuna kardeti, et muidu oleksid mõned noored kinost väljudes
püüdnud kohe üle Berliini müüri ronida. Laulja Peeter Tooma kinnitab, et "Viimse reliikvia" lauludes on tunda veidi varem, 1968. aastal
toimunud Praha sündmuste hõngu, kui Vene tankid meeleavaldused maha surusid. Sama väidab ka laulutekstide autor Paul-Eerik Rummo, kes
on kasutanud oma luules zen-budisti Teitarō Suzuki sõnu "üle kõige on maailmal vaja üht vaba last". Teised tegijad on aga väitnud,
et see film oli romantiline armastuslugu ja sealt pole mõtet otsida mingit eredat lehekülge meie vabadusvõitluses. Nii või teisiti,
midagi siiski kardeti. Peeter Tooma on meenutanud: "Kromanov kutsus mind Heliloojate Majja, kus enne ametlikku esilinastust tuli filmi
ka "parteiaktiivile" tutvustada – et laulaksin sealt mõne laulu. Pakkusin, et kuna üksinda on raske laulda, siis ehk see retsitatiiv
"Hea mees, kes valib jumalatest üheainsa välja, parem veel…" jne. Griša läks näost ära – no siis keelatakse film ju kohe ära!"
"Viimse reliikvia" valmimise puhul tundub aga, et kui ka kõik ei läinud nii, nagu algselt planeeritud, siis improvisatsiooni korras
loodu toimis üllatavalt hästi – alates näitlejate valikust ja lõpetades muusikaga. Algselt oli muusika tellitud vanamuusikaansambli
Madrigal juhilt Andrei Volkonskilt ja Kuldar Singilt, aga nagu Peeter Tooma kerge huumoriga meenutab, "osutus nende poolt pakutu vist
veidi liiga morbiidseks", kuna ajalooline draama oli juba muutunud romantiliseks kauboifilmiks. Siis tuligi kokku panna "plaan B" ja
lepiti kokku Uno Naissooga, kes oli tuntud kiire ja kvaliteetse heliloomingu meistrina.
Tõnu Naissoo meenutab: "See oli ikka jube kiirus, millega kõik valmis tuli saada. Isa helistas mulle ja ütles, et niisugune asi – tehti pakkumine filmimuusika kirjutamisele ja mina kirjutan meloodiad lauludele. Kuna aega on vähe, aga selle ajaga lihtsalt rohkem ei jõua, siis instrumentaalne taustamuusika jääb sinu hooleks." Vahemärkusena peab ütlema, et esiteks oli Tõnu tollal kõigest 18-aastane ja teiseks polnud tehnilised võimalused võrreldavad tänapäevastega, kus arvutitega võib kodustuudios kõik vajaliku kokku miksida – tuli iga noot paberile panna ja orkestri juurde minna. "Osa taustamuusikast jõudsin partituuri kirjutada, aga mõned lood jäid nii viimasele minutile, et jõudsin vaid klaviiri-taolised visandid teha. Lõpuks oligi nii, et orkester istus juba stuudios ootamas ja mina kirjutasin palehigis sealsamas veel pillimeestele partiisid välja, et saaks salvestama hakata. Olukorra päästis dirigent Eri Klas, kes rääkis juba veidi tüdinenud orkestrantidele anekdoote ja hoidis igati toonust üleval."
Hakkama said tõepoolest nii Tõnu kui ka Uno Naissoo, ehkki viimane meenutab töötempost rääkides samuti, et kirjutas 2 laulu õhtu jooksul. Tagantjärgi filmi vaadates ja selle muusikat kuulates on imekspandav, kuivõrd hästi sobivad laulud instrumentaalse osaga. Laulud on veelkordne tõestus Uno Naissoo mitmekülgsusest ja tema loomupärasest andest, mis suutis keeruliste džässipalade kõrval nagu muuseas luua ka kõigile meeldejäävaid, kaasalauldavaid ja aegumatuid meloodiaid.
KUULA:
"Põgene, vaba laps!" (sõn. Paul-Eerik Rummo), esit. Peeter Tooma
"Armastus ja iha" (helil. Tõnu Naissoo)
"Armastus ja iha" (helil. Tõnu Naissoo)
Filmi finaal
Filmi finaal
Veljo Tormis (s 1930)
Veljo Tormis sai filmimuusika kirjutajana hoo sisse 1966. a.
Tema oma sõnul on tal sellest ajast saati olnud igal aastal üks pisikene asjakene, kas konsultatsioon või filmi helikujundus.
1966. aastast pärineb muusika Virve Aruoja filmile "Ühe suve akvarellid".
Koostöös Vladimir Karassev-Orgussaarega valmisid ridamisi filmid "Pööripäev" (1968), "Väejuht" ja "Uus aeg" (1969) ning "Lindpriid" (1971).
Viimases lõi Tormis ka näitlejana kaasa, ent film keelati võimude arvates sobimatu sisu tõttu. Raimu Hanson: "See oli iseenesest veider,
sest poliitilise sõnumi poolest oli film lõppkokkuvõttes Eesti Vabariigi vaenulik ning tehtud tippkommunisti Jaan Anveldi romaani järgi.
Ja selle filmi keelamise pärast saadud pettumuse tõttu tuli autoril lahkuda Nõukogude Liidust. Siin oleks Eesti NSV ajaloo uurijatel mõtisklemist."
VAATA: "Kaadris: Lindpriid"
1968. a tuli ka juba tuntum töö Leida Laiuse "Libahundis". Tormis ise meenutab: "Selle filmi toimetajaks oli Lennart Meri.
Tema oli mees, kes oskas mind suunata arhailiste kõlade poole ja arhailiste momentide poole.
/---/ Ma kasutasin seal arhailisi torupilli värviga motiive. Film algas jaanipeo kujutamisega, see oli suur panoraamne proloog,
mille saatemuusika oli tehtud torupilliga. Aga torupill oli kirjutatud õige kummaliselt. Selgus nimelt, et 1968-ndal aastal ei
olnud Eestimaal mitte ühtegi tervet torupilli. Kõik torupillid olid lagunenud. Olid veel mõned mehed, kes oleksid osanud mängida;
nende hulgas oli RAM-i laulja Olev Roomet, kelle poole me siis loomulikult pöördusime. Aga selgus, et temalgi pole enam mingit
torupilli, on olemas ainult veel sõrmiline ja bassitorud. Kott oli nähtavasti hävinud. Kuskilt mujalt ei paistnud ka ühtegi torupilli...
Mina arvasin, et ikkagi peab tegema torupilli häält. Ja siis me tegime nii. Palusime Roometil tulla stuudiosse, kus ta mängis minu
etteantud motiivi kõigepealt sõrmilisel – see oli natuke häälest ära, aga nii oligi hea. Ega sõrmiline loomu poolest ei häälestugi
eriti, see on juba niisugune pill. Ja pärast seda puhus ta meile bassitorud ükshaaval ette. Mina siis kombineerisin nendest elementidest
kollaaži ja tegin mingi niisuguse partituuri, et paigutasin need üksteise alla või üksteise järele, tegin neist terve kompositsiooni."
1969. a jõulude ajal kirjutas Tormis muusika filmile "Kevade", millest ühtlasi sündis hiljem aastaid kestnud koostöö režissöör Arvo Kruusemendiga.
Tormis räägib: "Miks ta valis mind, ma ei tea, võib-olla rahvusliku joone pärast, mis minus oli hakanud ilmnema. "Kevades" ma tõesti rakendasin
mõningaid rahvale tuntud meloodiaid: "Kui mina alles noor veel olin" ja "Küll siis kägu palju kukkus".
Tormis on "Kevade" filmimuusika kirjutamist meenutanud üsna pingelisena. Nimelt oli tal suure osa muusika (selle, mis tiitrite ajal kõlab, aga ka
helindid, mis mõeldud ilmestama juba filmitud stseene) loomiseks aega vaid mõni päev. Paraku sattus vajadus muusikat luua just 1969. aasta detsembrisse:
"Mäletan, et jõule sel aastal minu jaoks justkui ei olnudki." Tormis mäletab veel üht huvitavat seika – nimelt ei olevat õpetaja Lauri kehastanud
Leonhard Merzin viiulit kohe mitte üldse mängida osanud. Stseenis, kus näitleja viiulit mängib, saaginud ta pilli poognaga täiesti suvaliselt.
Tormis pidi aga muusika looma vastavalt Merzini poognatõmmetele, mis olnud ääretult keeruline.
KUULA:
"Kui Arno isaga koolimajja jõudis"
"Kõnelus vana paju all"
"Kõnelus vana paju all"
"Õnnetus noorel jääl"
"Õnnetus noorel jääl"
"Tuisune videvik". Esit. ERSO, dir. Paul Mägi
"Tuisune videvik". Esit. ERSO, dir. Paul Mägi
1976. a järgnes "Kevadele" "Suvi". Tormis: "Suvi" tuli sellepärast, et Arvo Kruusement hakkas tegema filmile "Kevade" järge, ja et me "Kevade" eest olime omal ajal saanud kõvasti kiita, siis leiti, et tuleb teha järg nendesamade näitlejatega, ja võeti siis ka sama helilooja."

Arvo Kruusemendiga jätkus töö ka hiljem "Sügise" ja "Naine kütab sauna" näol.
Tormis loeb loomingulist kontakti temaga läbi aastate väga heaks. "Ta ei öelnud lausa ette, kuidas asi peab olema.
Me lihtsalt mediteerisime. /---/ Enamasti, kui oli tegemist lauludega või kandlelugudega, said need enne linti võetud ja tegevus toimus nende järgi.
Ülejäänud muusika sündis nii, et me lihtsalt vestlesime Kruusemendiga nende episoodide üle, kus oli muusikat vaja, mis meeleolu seal on ja kes mida
seal mõtleb ja missugused on nende vastastikused tunded. Ta häälestas mind nendesse episoodidesse sisse. /---/ Režissöör teadis ja tundis ära, kus
peab [muusikat] olema, mõnikord teadis juba eelnevalt, aga mõnikord lihtsalt tagantjärele, et siin on vaja natukene aidata."
Jaan Rääts (s 1932)
Jaan Rääts on loonud muusika üle kümnele täispikale linateosele, näiteks "Aeg elada, aeg armastada", "Pihlakaväravad", "Väike reekviem suupillile",
"Gladiaator", "Tütarlaps mustas", "Supernoova" jt. Tuntuim neist on "Viini postmark" (1967).
Jaan Räätsa vaimukas muusikaline kujundus loob suuresti filmi meelolu.
Jaan Rääts ise on meenutanud: "Filmitööga on alati kohutavalt kiire. Ükskord andis Veljo Käsper mulle ühe reklaamfilmi jaoks aega ainult päeva.
Jõudsin orkestripartiid ära teha, muuks aega ei jätkunud. Isegi süüa ei olnud aega – naine toitis mind kõrvalt. Üks mu tuntumaid filme on kahtlemata
"Viini postmark" – see on üks väheseid kordi, kus ma kirjutasin põhiliselt kerget muusikat."
KUULA:
Katkend muusikast filmile "Viini postmark", esit. instrumentaalansambel Peeter Sauli juhatusel
VAATA: "Kaadris: Tütarlaps mustas"
Eino Tamberg (1930-2010)
Eino Tamberg on loonud muusika enam kui kahekümnele eesti filmile. Tuntuimad neist on "Põrgupõhja uus Vanapagan" (1964), "Külmale maale" (1965), "Mis juhtus Andres Lapeteusega" (1966), "Inimesed sõdurisinelis" (1968), "Pimedad aknad" (1968), "Kolme katku vahel" (1970), "Valge laev" (1970), "Metskapten" (1971) ja "Reigi õpetaja" (1977). Muusika loomise kõrval on Tamberg eesti filmides osalenud ka näitlejana ("Keskpäevane praam", "Mis juhtus Andres Lapeteusega", lisaks väike roll filmis "Surma hinda küsi surnutelt").
Tamberg on filmimuusika kirjutamise kohta öelnud: "Minu kujutlus on, et ta [filmimuusika] ei tohi olla iseseisev nähtus. Aga väga palju maailmapraktikas räägib selle vastu. On olemas ju filmimuusika, mis rajaneb näiteks ühele laulule ja selle töötlustele, ja see laul on täitsa iseseisev nähtus. Ükskord mul oli väike vaidlus Lepo Sumeraga, kes kirjutas väga palju igasugust kujundusmuusikat ja tegi seda erakordselt hästi. Ühe filmi puhul oli mul tunne, et ta on liiga palju musitseerinud – see oli liiga täiuslik muusika, et võiks seal filmi kõrval olla. Tema vaidles mulle vastu ja võimalik, et tal oli õigus. Aga o m a filmimuusikas olen püüdnud pigem vihjata ja sinna sekka mõnel harval korral täiel häälel mõnd hingeseisundit või situatsiooni väljendada. Ja ma olen leidnud, et mõnikord ühe pika heli allapanek õrnalt miksituna – see pole ju muusika, aga tema tekkimine kriipsutab midagi alla, ta teeb midagi tähtsaks."


KUULA:
Inimesed sõdurisinelis: "Laul kaugest kodust" (sõn. Ralf Parve), esit. Voldemar Kuslap
Teema filmist "Pimedad aknad", esit. Pärnu Linnaorkester, dir. Jüri Alperten
Teema filmist "Pimedad aknad", esit. Pärnu Linnaorkester, dir. Jüri Alperten
Teema filmist "Valge laev", esit. vokaalansambel ja ork.
Teema filmist "Valge laev", esit. vokaalansambel ja orkester
Arvo Pärt (s 1935)
Arvo Pärt on loonud originaalmuusika mitmekümnele filmile (täpse arvu osas andmed lahknevad). Nende seas on nii joonis-, nuku-, mängu-, dokumentaal-,
loodus- kui ka populaarteaduslikke filme. Tuntumad Pärdi originaalmuusikaga eesti filmid on Leida Laiuse "Õhtust hommikuni" (1962), "Mäeküla piimamees" (1965)
ning "Ukuaru" (1973). Viimasest pärineb ka iseseisva palana tuntust kogunud "Ukuaru valss".
Lisaks originaalsele filmimuusikale kõlavad väga paljud Pärdi iseseisvad teosed filmides üle maailma. Neile, kel teema vastu enam huvi, võib soovitada
Kaire Maimets-Voldi doktoritööd "Mediating the "idea of One": Arvo Pärt’s pre-existing music in film" – "Vahendades "Üht(sus)t": Arvo Pärdi valmismuusikast filmis"
ja sellele järgnenud arutelusid.
KUULA:
Ukuaru: "Ukuaru valss", esit. ans Lindpriid
Ülo Vinter (1924-2000)
Ülo Vinter jääb Eesti filmimuusika ajalukku muusika loomisega ülipopulaarsetele Eesti komöödiatele "Mehed ei nuta" (1969), "Noor pensionär" (1972)
ja "Siin me oleme" (1979, valminud muusikali "Suvitajad" põhjal), samuti muusikalise mängufilmiga "Kevad südames" (1984).
Vinteri muusikast õhkub sageli pehmet huumorit, samas on tema "Laul põhjamaast", mis kõlab filmis "Kevad südames", jäänud laulupidude kavva ja saanud
omamoodi eestlaste südamelauluks.
KUULA:
...
Mehed ei nuta: "Ei meelest läe mul iial", esti. Jüri Makarov
"Ei meelest läe mul iial", esti. Jüri Makarov
Siin me oleme (sõn. Enn Vetemaa) : "Majakene mere ääres", esit. Kadri Jäätma, Lauri Nebel
Siin me oleme (sõn. Enn Vetemaa) : "Majakene mere ääres", esit. Kadri Jäätma, Lauri Nebel
Siin me oleme: "Tagametsa tango", esit. Hanna-Liina Võsa, Politseiorkester
"Tagametsa tango", esit. Hanna-Liina Võsa, Politseiorkester
Kevad südames: "Kodulaul" (sõn. Ülo Vinter), esit. Ivo Linna, Politseiorkester
Kevad südames: "Kodulaul" (sõn. Ülo Vinter), esit. Ivo Linna, Politseiorkester
VAATA: "Kaadris: Mehed ei nuta"
Olav Ehala (s 1950)
KUULA:
Don Juan Tallinnas: "Vaid see on armastus" (sõn. Enn Vetemaa), esit. Illart Orav
Don Juan Tallinnas: "Florestino", esit. Lembit Ulfsak
"Florestino", esit. Lembit Ulfsak
Võtmeke: "Kuumus", esit. Lauri Nebel, Olav Ehala
Võtmeke: "Kuumus", esit. Lauri Nebel, Olav Ehala
Kui helilooja 1976. aastal sõjaväest naasis, tutvustas sõber Priit Aimla teda omakorda teisele Priidule liignimega Pärn. Sealt algas Olav Ehalal animafilmidele muusika kirjutamise ajastu. Ehala on kirjutanud muusika kõikidele Priit Pärna joonisfilmidele ("Aeg maha", "Hotell E", jt) ning paljude teiste eesti reżissööride linateostele (Hardi Volmeri ja Riho Undi "Kapsapea", Rao Heidmetsa "Papa Carlo teater" jne).
KUULA:
"Aeg maha" animafilmist "Aeg maha", esit. Olav Ehala ansambel

KUULA:
"Päikeseratas", esit. Ellerhein
"Rahalaul", esit. Marju Kuut, Urmas Kibuspuu, Tõnu Kark
"Rahalaul", esit. Marju Kuut, Urmas Kibuspuu, Tõnu Kark
VAATA: "Kaadris: Nukitsamees"
KUULA:
Näki laul filmist Karoliine hõbelõng (sõn. Leelo Tungal), esit. Heidy Tamme
Lepo Sumera (1950–2000)
Tundub, et Sumera võis end pidada nende õnnelike heliloojate hulka kuuluvaks, kellele oli justkui sündides kaasa antud kõigis tingimustes hästikohanev
loominguline fantaasia, mis ei lasknud end segada piirangutest, mida seadis looja fantaasiale ka näiteks filmimuusika spetsiifika. Temaga filmimuusikast
ja selle loomisest kõneledes jäi mulje, et see on midagi loomulikku, millega iga endast lugupidav helilooja peaks hästi hakkama saama; mis sünnib kergelt
ja pingutuseta. Kuid sumeralik "kerglus" oli ju tegelikult vaid pinnapealne virvendus, mis peitis endasse alati sügavamaid ja süngemaid dimensioone.
2001. a ilmunud CD-l "Film music by Lepo Sumera" kõlab helilooja 1980. aastate filmimuusika paremik.
KUULA:
Põrgu: "Can-can"
Vaatleja: teema
Vaatleja: teema
Naerata ometi: teema
Naerata ometi: teema
Sven Grünberg (s 1956)

KUULA:
Hukkunud Alpinisti hotell: "Nimetu"
Hundiseaduste aegu: "Tulen kord jälle" (sõn. Hando Runnel)
Hundiseaduste aegu: "Tulen kord jälle" (sõn. Hando Runnel)
Reekviem: "Emast", esit. Sven Grünberg
Reekviem: "Emast", esit. Sven Grünberg
VAATA: "Kaadris: Hukkunud Alpinisti hotell"
Uuemat filmimuusikat


Kel teema vastu enam huvi, võib muuhulgas sirvida raamatut "Eesti film 2000-2006" ning kuulata ka 2010. a välja antud CD-kogumikku "Eesti filmimuusika", kus leidub filmimuusikat läbi Eesti kinokunsti ajaloo. Samuti tasub külastada Eesti film 100 kodulehte.
Häid filmi- ja muusikaelamusi!
Valik uuemat filmimuusikat. Mängufilmid
Peeter Vähi | "Karu süda" (2001) |
Janek Murd | "Agent Sinikael" (2002) |
Margo Kõlar | "Nimed marmortahvlil" (2002) |
Genialistid | "Vanad ja kobedad saavad jalad alla" (2003) |
Helena Tulve |
"Somnambuul" (2003) "Kirjad Inglile" (2012) |
Rein Rannap | "Sigade revolutsioon" (2004) |
Mallar Prandi | "August 1991" (2005) |
Kaspar Jancis | "Röövlirahnu Martin" (2005) |
Tiit Kikas | "Stiilipidu" (2005) |
Ülo Krigul |
"Malev" (2005) "Tühirand" (2006) "Sügisball" (2007) "Püha Tõnu kiusamine" (2009) "Idioot" (2011) |
Jaak Jürisson | "Meeletu" (2006) |
Timo Steiner |
"Klass" (2007) "Klass: elu pärast" (2009) |
Valik uuemat filmimuusikat. Animafilmid
Tõnu Kõrvits |
"Eilne vedur" "Sääsk ja hobune" |
Erki Tero | "Teekond Nirvaanasse" |
Horret Kuus |
"Nina-Jass ja Näpp-Mall" "Pambu-Peedu" |
Märt-Matis Lill |
"Mont Blanc" "Rebasenaine" |
Kaspar Jancis |
"Superlove" "Weitzenbergi tänav" "Ahviaasta" |
Avo Ulvik | "Tulelaeva kulid" |
Myrakaru (Joel Tammik, Indrek Tamm) | "Jõehobu Jõksu lood" |
Tiit Kikas |
"Hing sees" "Porgand!" "Miriami jõulupäkapikk" (viimane koos Andres Valkoneniga) |
Toomas Trass | "Nööbi odüsseia" |
Marc Marder | "Pingviinide paraad" |
Margo Kõlar | "Frank ja Wendy" |
Kasutatud kirjandus
- Eesti Kultuurfilmi kataloog 1933-1940 // Tallinn : Riigiarhiiv 2008
- Eino Tamberg : elamine kui loomingu aine (koostanud ja vestelnud Virve Normet) // Tallinn : Tänapäev, 2005
- Eino Tamberg. Tundeline teekond (koostaja ja toimetaja Kaja Irjas) // Tallinn : Eesti Muusika Infokeskus, 2005
- Garžnek, Igor. Taaskohtumine Sumera muusikaga // Sirp 02.03.2001
- Hanson, Raimu. Poliitiline põgenik tuli 35 aastat hiljem kodumaale // Postimees 29.06.2011
- Juske, Ants. Värvi ja valguse mängud Koordis // Sirp nr 33 (3032), 10.09.2004
- Kaljuvee, Argo. Sven Grünberg – helilooja paralleelsete sirgete vahel // Eesti Päevaleht 18.11.2006
- Kotta, Kerri. Tintinnabuli-muusika mõjust filmikeelele // Sirp nr 23 (3256), 12.06.2009
- Kärk, Lauri. "Viimne reliikvia" ja "Valgus koordis": žanrifilmist žanrifilmini // Teater. Muusika. Kino. 1/2010
- L?s, Jaak. Esimene mängufilm Eesti NSVs // Sirp nr 42 (3182), 16.11.2007
- L?s, Jaak. Kuidas tehti filmitähti // Sirp nr 39 (3179), 26.10.2007
- Leivak, Verni. 36 aastat hiljem – "Kevade" rahvas kohtus uuendatud filmi esilinastusel: "Kui vanaks kõik on jäänud!" // Õhtuleht 15.04.2006
- Maimets, Kaire. Tasakaal su ümber ja su sees: "Ukuaru" // Teater. Muusika. Kino. 06.06.2004
- Ojakäär, Valter, Ojakäär, Jaak. Uno Naissoo: põgene, vaba laps! // Tallinn : TEA Kirjastus, 2011
- Raudi, Harald. 110 aastat tagasi pandi pildid liikuma // Horisont 1/2006
- Sepp, Anu, Garšnek, Igor, Ojakäär, Jaak. Muusikaõpik : IX klass // Tallinn : Avita, 1996
- Säde, Enn. Kas tõesti Eesti esimene helifilm? Theodor Lutsu mängufilmi "Päikese lapsed” helist ja muust // Teater. Muusika. Kino. 6/2008
- Tally, Mirjam. Lepo Sumera filmimuusika elab uuel plaadil // Eesti Päevaleht 07.03.2001
- Vaitmaa, Merike. Lepo Sumera viimastest teostest // Teater. Muusika. Kino. 01.05.2001
- Veljo Tormis : Jonni pärast heliloojaks! (koostaja Priit Kuusk) // Tallinn : Prisma Prindi Kirjastus, 2000
- Wierzbicki, James. Film music : A history // New York : Taylor & Francis, 2009
Kasutatud internetiallikad
- Eesti Ansamblite Andmebaas http://www.dcc.ttu.ee/bands/get.asp?ident=4071
- Eesti Muusika Infokeskus http://www.emic.ee/?sisu=heliloojad&mid=32&id=15&lang=est&action=view&method=biograafia
- Eesti Muusika Infokeskus http://www.emic.ee/?sisu=heliloojad&mid=32&id=90&lang=est&action=view&method=teosed
- ETV http://etv.err.ee/index.php?0564289
- Tallinnfilmi kodulehekülg http://www.tallinnfilm.ee/index.php?page=67
- Tallinnfilmi kodulehekülg http://www.tallinnfilm.ee/index.php?page=117&product_id=874&action=show_product_details
- Valmis Lepo Sumera filmimuusika CD // Postimees Online 01.03.2001 http://vana.www.postimees.ee/index.html?op=lugu&id=12833&number=135
- Vikipeedia http://et.wikipedia.org/wiki/Nukitsamees_(film)
- Vikipeedia http://et.wikipedia.org/wiki/Sven_Grünberg
- Ülo Vinter 3. I 1924 – 2. VII 2000 http://www.sirp.ee/archive/2000/07.07.00/Muusik/muusik1-4.html
Kasutatud fotod
- Don Juan Tallinnas http://www.filmiveeb.ee/filmid/2674/Don-Juan-Tallinnas/
- Eino Tamberg http://s.ohtuleht.ee/multimedia/images/000195/f024aafd-56cc-4181-8b7e-202dbc6f5a72.jpg
- Elu tsitadellis http://anthill.ucoz.de/news/zhizn_v_citadeli_elu_tsitadellis_1947/2012-02-07-156
- Juhuslik kohtumine http://pilt.delfi.ee/picture/10626485/
- Kevade http://matkakeskus.elva.ee/index.php?option=com_eventlist&view=details&id=45&Itemid=40&lang=et
- Kunksmoor http://pilt.delfi.ee/picture/10872105/
- Leiutajateküla Lotte http://pood.rahvaraamat.ee/raamatud/leiutajateküla_lotte/36412
- Lepo Sumera http://www.emic.ee/lepo-sumera-est
- Mäeküla piimamees http://pilt.delfi.ee/en/picture/11046957/
- Naine kütab sauna http://hingeharimas.blogspot.com/2011/04/naine-kutab-sauna.html
- Naksitrallid http://www.filmipood.ee/client/shop/product.asp?wa_id=17821&wa_site_id=1
- Nukitsamees http://www.dvd.ee/eesti/plaadid/EEpkAkuZyp.shtml (DVD kaanepilt)
- Olav Ehala http://uuseesti.ee/34046 (algne viide Eesti Kontsert)
- Päikese lapsed - Säde, Enn. Kas tõesti Eesti esimene helifilm? Theodor Lutsu mängufilmi "Päikese lapsed” helist ja muust // Teater. Muusika. Kino. 6/2008
- Raimo Kangro http://www.ohtuleht.ee/102109
- Rein Raamatu filmid http://www.lasering.ee/index.php?make=item_show&toote_id=31226
- Suvi http://pood.rahvaraamat.ee/filmid/suvi_dvd/40507
- Sven Grünberg http://www.emic.ee/sven-grunberg-est
- Ukuaru http://movies.ee/film/288/
- Uno Naissoo http://jazz.ee/index.php?id=559
- Veljo Tormis http://www.estonia.gov.uk/est/syndmused/aid-206 (viitega www.tormis.ee)
- Viimne reliikvia http://et.wikipedia.org/wiki/Viimne_reliikvia (DVD kaanepilt)
- Ülo Vinter http://www.virufolk.ee/node/957
- Naksitrallid http://www.filmipood.ee/client/shop/product.asp?wa_id=17821&wa_site_id=1
- Leiutajateküla Lotte http://pood.rahvaraamat.ee/raamatud/leiutajateküla_lotte/36412
- Kevade http://matkakeskus.elva.ee/index.php?option=com_eventlist&view=details&id=45&Itemid=40&lang=et
- Suvi http://pood.rahvaraamat.ee/filmid/suvi_dvd/40507
- Naine kütab sauna http://hingeharimas.blogspot.com/2011/04/naine-kutab-sauna.html
- Mäeküla piimamees http://pilt.delfi.ee/en/picture/11046957/
- Ukuaru http://movies.ee/film/288/
- Ülo Vinter http://www.virufolk.ee/node/957
- Elu tsitadellis http://anthill.ucoz.de/news/zhizn_v_citadeli_elu_tsitadellis_1947/2012-02-07-156
Näituse koostasid:
- Kristi Veeber (Tallinna Keskraamatukogu muusikaosakonna raamatukoguhoidja)
- Kaie Viigipuu-Kreintaal (Tallinna Keskraamatukogu muusikaosakonna juhataja)
- Tiina Erik (Tallinna Keskraamatukogu veebihaldur)
Näituse paremaks vaatamiseks soovitame kasutada ekraani resolutsiooniga vähemalt 1024 x 768 pikslit. Internet Exploreri kasutajatel soovitame kasutada veebilehitseja versiooni vähemalt 9.