7. Tuli tuha all – pole keelatud, aga pole ka lubatud!
Eesti esimesed jazzifestivalid kasvasid tegelikult välja ansamblite omavahelistest kohtumistest ajastul, kui jazz oli keelatud. Swing Club’i eestvedajana kuulus Uno Naissoo Tallinna jazzifestivalide traditsiooni algatajate ja ideeliste juhtide sekka.
1949. aasta 5. mail kohtusid tollase Töönduskooperatiivide Peavalitsuse saalis (Vene tn. 6 teisel korrusel) suletud uste ja kinni tõmmatud kardinate taga ansamblid Swing Club ning Mickeys. Mickeys osales osalise koosseisuga, puudus ka tollane orkestrijuht Ülo Raudmäe, teda asendas Felix Mandre. Ametlikust keelust hoolimata mängiti kohapeal moodustunud segakoosseisudega tublisti jazzi.
Ühena vähestest pealtvaatajatest sai ajaloolise sündmuse tunnistajaks olla Uno Loop, kes oli Naissooga juba tantsuansamblites koos mänginud:
«Ma tegelesin sel ajal veel rohkem spordi kui pillimänguga. Aleksander Rjabov oli kitarril mulle näidanud paari jazziakordi ja laulja ma veel polnud. Kuid seltskond oli tuttav. Mind huvitas, mida nad mängisid.»
Mickeys
Ajastule omaselt pidid kõik muusikakollektiivid tegutsema mingi ettevõtte tiiva all ning Vene tn. 6, kus toimus Eesti jazzifestivalide alguseks loetav ajalooline ansamblite kohtumine, oli Töönduskooperatsiooni Kultuuribaasile allunud Mickeys orkestri koduks. Korduvalt nime vahetanud Mikide (ka Mickeys, Rütm) ametliku dirigendina tegutses Felix Mandre (1928-2014) alles pärastpoole, aastail 1955-64. Enne seda püsis kuuldavasti Taani viikingitest pärinev Mandre (sünninimi Felix Kurt Eduard Madsen) orkestri lihtliikmena klaveri taga. Hiljem sai temast viljakas helilooja.
![]() ![]() |

Tromboonimängijana oli Raudmäe kuulunud juba Kuldse Seitsme sõjaeelsesse koosseisu, parima improviseerijana sellel pillil jäid tema hooleks kõik soolod. Veelgi olulisem oli aga tema panus arranžeerijana, tema vaimukad seaded võeti pärast Kuldse Seitsme lagunemist kasutusse Eesti Raadio jazzorkestris, kuhu aastail 1944–1957 kuulus trombonistina ka Ülo Raudmäe ise.
Teine kohtumine ansamblite Swing Club ja Mickeys vahel toimus 1949. aasta 23. detsembril Töötava Rahva Kultuurihoones ehk praeguses Teatris No99.
Jazzivaenulikul ajal tuli mõned aastad vahele jätta. Kolmas kohtumine 1954. aasta kevadel tõi kokku Swing Club’i, Emil Laansoo ansambli ja Metronoomi Aleksander Rjabovi juhatusel. Toimumispaigaks oli J. Tombi nim. Kultuurihoone aadressil Pikk tn. 26 ehk praegune Mustpeade Maja.
Järgnevad aastad Tallinna festivalidel suuri muutusi kaasa ei toonud, aga 1957. aasta detsembris algatati jazzifestivalid Tartus, mis Lõuna-Eesti pealinnana võõrustas ka Võru ja Viljandi kultuurimajade orkestreid. Ühisel kontserdil astusid üles ka diksiländansambel Heino Mikiveri juhatusel ning orkester HARVLEK.

Sama aasta detsembris toimunud teisele Tartu festivalile saabusid (ilma korraldajate teadmata!) esmakordselt esinejad ka väljastpoolt Eestit – diksiländansambel Doctor Jazz Leningradist (praegusest Peterburist).

1959. aasta detsembris Tartus toimunud festivalile jõudsid juba ka külalised Moskvast. Kuuldavasti olnud soov festivalile jõuda nii suur, et Tartusse sõiduks vaba päeva saamise nimel oli üks Moskva bassist doonorina verd andnud.
Järgmise aasta Tallinna festival oli tagasihoidlikum, kestes vaid ühe päeva. See-eest valmistati 1960. aasta festivali puhuks esmakordselt spetsiaalne rinnamärk.
1960. aasta festival jäi paraku Tartu festivalide luigelauluks, kuigi esinejate nimistu oli senistest muljetavaldavaim: Leningradist, Lvovist ja Riiast igast linnast üks ansambel, Moskvast aga juba kolm koosseisu: duo Jevgeni Gevorgjan ja Andrei Gevorgjan, Vadim Sakuni ansambel ning Aleksei Kozlovi ja Andrei Tovmasjani ansamblid. Eesti osalejate loetelu oli täienenud Kustas Kikerpuu nimega orkestri Norma eesotsas, Uno Naissoo esines seekord trios koos Uno Loobi (kitarril) ja Elmo Löövega (kontrabassil).
Eduka festivali järel valmistati ette ka järgmine, kõik kokkulepped olid sõlmitud ja jäänud oli vaid trükikojast plakatid tellida, kui parteilise käsuliini kaudu jõudis organiseerijateni korraldus festival ära jätta. Kust käsk täpselt tuli, jäigi selgusetuks. Paraku lõppes mitu aastat hiljem sama ootamatult ka Tallinna festivalide tähelend.
Mõni sõna tartlastest
Tõenäoliselt sillutasid Tartu jazzifestivalide keelamisele teed ühe korraldaja ja orkestri HARVLEK liikme Leo Ora (1935-) pahandused KGB-ga. Nimelt kuulusid Leo Ora ja HARVLEKi kontrabassist Vello Kivi (1934-1993) salajasse nõukogudevastasesse organisatsiooni Must Rist, mis oli asutatud juba 1951. aastal IX klassi poistena. Paraku oli vandeseltskonna ridadesse usalduslikult vastu võetud ka paar aastat noorem koolivend Kuldar, kes (võib-olla ise julgeolekuorganite poolt ähvardusi saades) teiste peale kaebas ja lühiajaliselt KGB agendiks värvati. KGB võttis Musta Risti liikmed vahele 1959. aasta kevadel, kui Leo Oral olid käsil Tartu Ülikooli lõpueksamid, ning diplomi andmise asemel visati noormees kaheks aastaks ülikoolist välja. Et Tartu jazzifestivalid veel sama ja järgmise aasta detsembris toimuda said, on omamoodi ime ja võib-olla seletatav niihästi ürituse tagasihoidlike mastaapidega enne 1960-ndat aastat kui info aeglase liikumisega nõukogude bürokraatia tingimustes. Pärast menukat 1960. aasta festivali palusid korraldajad Leo Ora ja Rein Marvet nö. seljataguse kindlustamiseks festivali orgkomitee esimeheks ülikooli parteiorganisatsiooni sekretäri Uno Polisinski. Võimalik, et sealt just häda algaski, sest ustav parteisõdur pidi ju kõike oma ülemustega kooskõlastama ning kõrgem võim ei saanud kuidagi lubada nõukogudevaenulike noorte korraldatud jazzifestivali toimumist.

![]() ![]() |
8. Tallinn sattus jazzilinnana maailmakaardile ning nakatas jazzipisikuga teisigi linnu
Tallinna jazzifestivalid jätkusid esialgu tõusvas joones. Võibolla eelmise aasta lõpul rekordeid löönud Tartu festivali eeltöö tõttu kogunes 1961. aasta kahel aprillipäeval Tallinnasse veel suurem hulk idast tulnud jazzihuvilisi. Nende hulgas olid neli ansamblit Leningradist, kaasa arvatud juba varem Eestis käinud Doctor Jazz, ning samuti neli kollektiivi Moskvast. Mitu koosseisu sisaldasid tänaseni tuntud nimesid nagu David Gološtšokin, Georgi Garanjan, German Lukjanov ja Oleg Lundström. Vadim Sakuni ansambel pääses järgmisel aastal esimese nõukogude jazzikollektiivina esinema piiri taha, Varssavi Jazz Jamboreele, seega Tallinna festival oli neile peaprooviks.
Paaril järgmisel korral toimusid festivalid samamoodi: rida kohapealseid muusikuid, kelle hulka igal aastal lisandus ka uusi nimesid, ning varieeruv seltskond Moskva ja Leningradi pillimehi, kellest nii mõnelegi oli Eesti festivalidel käik juba meeldivaks harjumuseks saanud.
Uue hoo sai festival sisse 1965. aastal, kui kohalike esinejate seas oli mitu tulevast suurust: Marju Kuut koos Rein Sammeti trioga, pianist Aarne Vahuri oktett, Horre Zeigeri orkester ning restorani „Kevad” ansambel, mille ridadesse kuulus ka nooruke Lembit Saarsalu. Külalisesinejaid oli seekord rekordiliselt viiest linnast, sest Tallinna jazzifestivalide kuulsus oli mööda Nõukogude Liitu kulutulena levinud. Siinsete festivalide eeskujul olid jazzifestivalid algatatud ka Moskvas 1964. ja Leningradis 1965. aastal.
Rahvusvaheliseks muutusid Tallinna jazzifestivalid alates 1966. aastast, kui siia saabusid esinejad Rootsist ja Soomest. Ka esinemispaigad olid senistest uhkemad: Estonia kontserdisaal ja Laevastiku Ohvitseride Maja (praegune Vene Kultuurikeskus). Et festival toimus soojal ajal 27.-29. mail, võisid jazzihuvilised jahedust pelgamata vanalinnas rongkäigu ette võtta.
![]() ![]() |
Rootsist tuli Jan Johanssoni trio, Soomest Helsinki Jazz Quartet. Soomlastega oli kaasas ka ajakirjanikke ning Pori Jazzfestivali üks asutajatest ning kauaaegne juht Jyrki Kangas. (Muide, esimene Pori Jazz sai teoks samal suvel, paar kuud pärast mai lõpus toimunud Tallinna jazzifestivali.)

Kuula palu albumilt „Jazz på svenska”: |
Järgmisel aastal toimunud legendaarne Tallinna jazzifestival jäi paraku tükiks ajaks viimaseks. Kokku oli osavõtjaid tervelt seitsmeteistkümnest linnast: 26 ansamblit 122 muusikuga ning kaks orkestrit, Oleg Lundströmi bigbänd ja Eesti Raadio kergemuusika orkester Aleksander Rjabovi juhatusel.
![]() ![]() |
Kuula YouTube'ist helisalvestist Tallinna 1967. aasta jazzifestivalilt, viimane pala on Charles Lloydi kvartetilt: "Tallinn Jazz Festival 1967"
|

Loe ka ingliskeelset artiklit „Charles Lloyd in Russia: Ovations and Frustrations” ajakirjast Down Beat

Vaata legendaarset festivali meenutavat telesaadet
„Tuleb tuttav ette: Jazz 67"
|

Kuula „Voice of America Jazz Hour” signatuuri Willis Conoveri häälega: |
Nõukogudemaa ja idabloki riikide publiku igaõhtune pommitamine jazziga osutus märksa mõjuvõimsamaks kui parv hävituslennukeid, sest nende maade rahvastele kujunes see muusika vabaduse sümboliks. Willis Conoveri hääl oli neile ka inglise keele õpetajaks ja demokraatliku maailma sõnumitoojaks, aga jazzi alal suurimaks võimalikuks autoriteediks.
Eelöeldut arvestades on lihtne mõista, et Conoveri ümber sagis tema Tallinnas viibimise ajal pidevalt parv nõukogude jazzientusiaste ja välisajakirjanikke – see oli ju Willis Conoveri esimene visiit Nõukogude Liitu! – ning nende omavahelist suhtlust ei suutnud KGB kontrollida. Õigupoolest oli Tallinnast koos Charles Lloydi kvartetiga Leningradi edasi sõitnud Conover seal tahtmatult põhjustanud pea sama suure skandaali kui Lloydi kvartett Tallinnas. Kui Charles Lloydi ansamblit hoiti Leningradi publikust lahus ja nad pääsesid esinema ainult väikeses klubis, siis kuulajana kultuuripalee jazzikohvikusse kontserdile sattunud Conoveril paluti ettevaatamatult teadustada järgmine esineja. Välimuse järgi teda ei tuntud, kuid kui saalisviibijad kuulsid miljonite lemmiku unustamatut häält ja taipasid, et nende iidol viibib esimest (ja võib-olla viimast!) korda nende keskel, puhkes saalis rüsin ja tunglemine lava suunas. Suurivaevu õnnestus korraldajail Conover saalist evakueerida, publik rahustada ja muusikud uuesti jazzi mängima panna. Küllap kardeti sarnaste sündmuste kordumist ka Tallinnas ja läänesõbralikkuse levimist laiemalt, kui jazzifestivalil lubataks jätkuda.
Tol korral sõitis Conover Leningradist omakorda edasi Moskvasse festivalile «Джаз-67», kus ta osales konferansjeena ning jagas festivalist osavõtjaile kutseid USA saatkonnas toimuvale jätkuüritusele pärast kontserdipäeva (nn. afterparty’le). Saatkonnas näidati dokumentaalfilme jazzmuusikutest ning jagati kaasavõtmiseks vinüülplaate. Paljud ei julgenud minna, sest niisuguses ettevõtmises osalemine võis tähendada enda märgistamist nõukogude võimu silmis ohtliku ja läänesõbraliku inimesena, kellele välissõidud kindlasti edaspidi ära keelataks. Samuti võis see edasistele festivalidele kriipsu peale tõmmata. Võimalik, et neil ettevaatlikel oligi õigus, sest järgmine Moskva jazzifestival toimus alles 11 aastat hiljem, 1978.
![]() ![]() |

Kahe aasta pärast algatati samas jazzifestival, mis linna sajanda juubeli puhul kandis nime «Донецк-100». Sama numeratsiooniga jätkati ning ühtejärge toimus 12 festivali.
1967. aasta jazzifestivalil lahvatanud skandaal ja Charles Lloydi kvarteti kontserdilt salvestatud album paigutasid Tallinna maailma jazzikaardile. Sündmuse järellainetused ulatusid kaugele nii ruumis kui ka ajas, vahel kirjutatakse toonastest sündmustest veel tänini. Kui Poolas Wroclawis toimuv festival Jazztopad 2013. aasta sügisel Charles Lloydi võõrustas, trükiti festivali juubeliraamatus ära ka 1967. aastal Tallinnas toimunut hõlmav artikkel koos LP tagakaane koopiaga.
Charles Lloyd on erinevate koosseisudega Eestis esinenud nüüdseks juba neljal korral. Viimatisel külastusel 2013. aasta Jazzkaarel esinedes anti Charles Lloydile üle Tallinna linna teenetemärk.
![]() ![]() |
Vaata intervjuud Charles Lloydiga ja katkendeid tema esinemistest 2013. ja 1967. aastal saates MI:
"Intervjuu Charles Lloydiga"
|
9. Jazziharidus
Jazziharidus Eestis sai alguse tänu Uno Naissoole. Ta lõpetas konservatooriumi heliloojana 1952. aastal ja suunati muusikateoreetiliste ainete õpetajana tööle Tallinna Muusikakooli (millest hiljem sai Otsa-kool). Seal töötas ta oma enneaegse surmani 1980. aastal. Algul olid muusikakooli õppejõud konservatooriumiga ühised, aga 1954. aastal toimus kooli iseseisvumine ja Uno Naissoo sai muusikateooria ainekomisjoni esimeheks. Sellel kohal töötas ta 1977. aastani, mil viimaks täitus tema unistus – avati Otsa-kooli estraadiosakond. Pedagoogitöö kõrvalt ja otseselt selle töö vajadustest tingituna kirjutas Naissoo ise mitu õpikut: „Harmoonia alused“, „Džässilik harmoonia ja orkestratsioon“, „Elementaarharmoonia“ ning „Harmoonia edasijõudnuile“.
![]() |
![]() |
![]() |
Nii astus kitarrist Uno Loop 1954. aastal Tallinna Muusikakooli muusikateooria eriala õppima. Vähemalt paar korda nädalas mängis Loop koos õpetajaga Swing Club’is või Pirita restorani tantsuansamblis, päeval aga istus tema tundides koolipingis. Mõned korrad oli isegi nõnda juhtunud, et Loop andis Naissoole arvestuse vahetult enne lavale minekut, esinemiskohas. Hinnaalandust polevat ta teinud mitte grammigi.
„Uno Naissoo pedagoogilise aususe ees tuleb müts maha võtta,“ kinnitab Loop. „Ta oli õpingutesse puutuvalt äärmiselt korrektne ja objektiivne. Ükskõik kui hilja meie mäng öösel lõppes, olime hommikul vara tundide alguseks õigel ajal platsis.“

Uno Naissoo aastaid kestnud võitlus jazzihariduse alustamise eest konservatooriumis või Tallinna Muusikakoolis viis lõpuks sihile 1977. aastal, kui viimases avati estraadiosakond.
Vaata telesaadet „Estraaditähestik: Uno Naissoo“, kus teda meenutavad kolleegid ja poeg Tõnu Naissoo ning võime näha ka Uno Naissood ennast Otsa-koolis tundi andmas: „Estraaditähestik: Uno Naissoo“,
|

Meenutamaks Uno Naissoo hindamatuid teeneid nii kooli kui kogu eesti levimuusika ees korraldab Otsa-kool alates 1983. aastast igal aastal Uno Naissoo sünnipäeva paiku (25. märtsil) temale pühendatud loomingukonkurssi
Loominguvõistluse kõige teenekam hindaja, helilooja ja pianist Olav Ehala on sageli žürii tööd juhtinud ja meenutab Uno Naissood oma õpiaastatest: „Kõik, kes temaga koolis kokku puutusid, mäletavad teda trepil jooksvana, kätt viibutamas, et tulen sealt või lähen sinna. Tema suur teene oli Otsa kooli pop-jazz osakonna loomine, aga tal jäi palju asju ka pooleli, üks neist oli raamat praktilise harmoonia ehk vaba klaverisaate printsiipidest. Abikaasa Piia Naissoo andis raamatu tarvis kogutud materjalid minu kätte, aga ma ei osanud tollal sellega midagi peale hakata ja andsin need tagasi. Nüüd, kui olen Muusikaakadeemias tosin või rohkemgi aastat sedasama asja õpetanud, on mul oma süsteem välja kujunenud ja alles praegu oleksin osanud tema poolelijäänud raamatut lõpetada. Tudengid käivad peale, et paneksin oma materjalid kirja ja annaksin raamatuna välja. Tõenäoliselt tuleb seda ükskord teha, pühendusega Unole.”
Uno Naissoo looming on jazzpianistina tegutseva Olav Ehala repertuaaris siiani. Kuula pala „Eesti tants“ Lembit Saarsalu, Olav Ehala, Toivo Undi ja Aivar Vassiljevi esituses |
Georg Otsa nimelise Tallinna muusikakooli ja Sihtasutuse Eesti Rahvuskultuuri Fond koostöös asutati Uno Naissoo 80. sünniaastapäevaks ka Uno Naissoo fond, mis toetab Uno Naissoo nimelist noorte heliloojate konkurssi, noori rütmimuusikuid ja heliloojaid ning Georg Otsa nimelist Tallinna Muusikakooli.
Fondi saab teha annetusi:
Sihtasutus Eesti Rahvuskultuuri Fond
221001101347
Uno Naissoo Fond
Jazziharidus teistes Eesti koolides
1991. aastast koolitab rakendusliku kõrgharidusega pop-jazzmuusikuid Tartu Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemia.Muusikaosakonna rütmimuusika suuna juhtiv õppejõud on Ain Agan. Agana hariduslik tegevus ei piirdu ainult õpetamisega, vaid laieneb ka kirjastamisele: koos Aleksei Saksiga loodud MTÜ Eesti Muusikaharidus on välja andnud DVD-seeria „Eesti improvisatsioonid“ ja noodikogumikud „Laula-mängi kaasa“.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |

Tänu Eesti selle ala liidrite ning tunnustatud välisõppejõudude kaasamisele on õppetöö käivitunud väga edukalt. Eesmärk on koolitada professionaalsete oskuste ja laialdaste afroameerika muusikakultuuril põhinevate teadmistega muusikuid, kes võiksid leida rakendust ja tunnustust nii Eesti kui ka välismaa kontserdilavadel. Osakonna juhataja on Jaak Sooäär.

Tugeva aluse hilisemale erialasele kutse- või kõrgharidusele on mitmed täna juba tuntuks saanud noored jazzmuusikud saanud Kuressaare või Saue Muusikakoolidest.

Kuressaare Muusikakoolis künnab jazzivagu Tiit Paulus, kes 1995. aastal asutas seal pop-jazz osakonna. Tema käe alt on välja kasvanud lausa terve koolkond muusikuid (näiteks Andre Maaker, Mai Agan. Pedagoogitöö käigus tundis Paulus vajadust õpiku järgi ja kirjutas eesti esimese improvisatsiooniõpiku „Improvisatsioon ja harmoonia kitarrile. I osa“
Tema teeneid õpetajana hinnatakse kitarristide hulgas kõrgelt ja sestap antakse Viljandi Kitarrifestivalil igal aastal välja Tiit Pauluse nimelist noore kitarristi preemiat.
Tiit Pauluse idee alusel ja tema õpilase Andre Maakeri eestvedamisel toimub alates 2007. aastast suviti Kuressaare kitarrilaager, mille peamine eesmärk on avada loovust ja inspireerida kõiki laagrilisi muusikaga tegelema. Lisaks toimub laagrinädalal Kuressaares palju põnevaid kontserte ja spontaanseid jämmimisi. Kitarrilaagri tegemistega saab tutvuda ja laagrisse registreeruda siit
Kuressaare Muusikakooli ning Tiit Paulusega on seotud ka alates 2010. aastast korraldatav suvine Saaremaa rütmi- ja improvisatsioonilaager (SRIL), kus pakutakse improvisatsiooniõpet juba alates 10-ndast eluaastast.
Saue muusikakooli rütmimuusika osakonnast on välja kasvanud Rahvusvaheline Noorte Rütmimuusika Festival Visioon ning juba 1997. aastast toimuvad noorte loomingu- ja improvisatsioonipäevad.
Vaata loomingu- ja improvisatsioonipäevi tutvustavat videot: |

Külasta Sillamäe muusikakooli pop-jazzmuusika osakonna veebilehte: sillamaemk.ee/et/osakonnad-53/pop-jazzmuusika-osakond

ERHL koondab ja ühendab koostöövõrku erinevaid rütmimuusika hariduse edendamisest huvitatud organisatsioone ja üksikisikuid; kaardistab ja analüüsib regulaarselt rütmimuusika hariduse olukorda ja vajadusi ning seab neist lähtuvalt koostööalaseid eesmärke; tegeleb rütmimuusika hariduse sisuliste küsimustega; esindab rütmimuusika hariduse üldsust ning teeb koostööd teiste üksikisikute ja organisatsioonidega Eestis ja välismaal; valmistab ette ja viib läbi liidu kokkutulekuid ning teisi üritusi; korraldab kirjastus-, koolitus- ja konsultatsioonilist tegevust ning muud põhikirjalistest eesmärkidest tulenevat tulundustegevust.
ERHLi juhatusse kuuluvad: Ahto Abner, Andre Maaker, Marko Mägi, Oleg Pissarenko, Marek Talts, Marti Tärn ja Virgo Sillamaa.

Virgo Sillamaa
(1979-), kes aastail 2008-2013 töötas Otsa-koolis rütmimuusika õppesuunal muusikateoreetiliste ainete õpetaja ning hiljem ka arendusjuhina. Praegu loeb ta mõningaid kursusi TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia muusikaosakonnas.
2015. aastal ilmus trükist Virgo Sillamaa uus käsiraamat "(Rütmi)muusika teooria".

Anto Petti
(1960-).
Kuula ja vaata Anto Petti improvisatsiooni ettevalmistatud klaveril: |

Vaata Anto Petti improvisatsiooniõpilastest moodustatud orkestrit dirigeerimas: |

Anne-Liis Poll
(1963-) omakorda arendanud tema meetodist edasi oma vokaalimprovisatsiooni õpetamise meetodi „Häälemängud“, mis on ilmunud ka õppematerjalina.Häälega improviseerimist ehk häikimist on ta edukalt teostanud ka töös kooridega. Oma meetodit demonstreeris ta TEDxTallinn 2011. aasta konverentsil.
Oma hääleimprovisatsiooni õpilastest on Anne-Liis Poll kokku pannud improkoori Häikijad.
Vaata, kuidas Anne-Liis Poll tutvustab oma meetodit TEDxTallinna osalejaile ning improkoori esinemist: |
10. Jazzientusiastid ja -kriitikud
Kus sünnib muusika, seal leidub ka selle kuulajaid ning kuuldu üle mõtisklejaid ja polemiseerijaid. Elukutseliste kriitikute-teoreetikute kõrval kohtame neid sageli muusikute endi seas, kuid vahel kerkib tõelisi asjatundjaid esile ka publiku ridadest.
Üks niisuguseid oli Henry Ambel (1918–1942), kellest oleks ehk võinud saada Valter Ojakääru masti jazzisaadik raadios ja trükiajakirjanduses, kui nõukogude võim poleks noore jazziteoreetiku eluküünalt varakult kustutanud. Ambel oli uurinud palju ingliskeelset jazzikirjandust ja kuulanud jazzmuusikat, tal olevat olnud eesti parim jazziplaatide kogu ning peale suure huvi jazzi vastu olid tal ka head uurija-, organisaatori- ja lektorivõimed ning soov oma teadmisi jagada. Tartu Ülikoolis õppimise ajal kogus Henry Ambel enda ümber omalaadse jazzihuviliste ringi, keda näeme alloleval fotol.
Tartu õpingute ajal ei katkestanud Ambel sidemeid mõttekaaslastega samalaadsest jazzihuviliste vaidlusklubist Tallinnas. Selle liikmed olid Henry Ambel, Hans Speek, Tommy Rü(ü)tman ja Boris Kõrver. Hiljem oli Ambel teadustajana kaastegev ka Hans Speegi 12. aprillil 1941 toimunud jazzikontserdil.
Klubi kokkusaamistel kuulati palju uut jazzmuusikat, arutleti ning vaieldi selle probleemide ja suundumuste üle. Ühe kuuldud raadiokontserdi järel valgustas Ambel spontaanselt oma seisukohti esinejaile saadetud kirjas, mille siinkohal ära toome:
Ambel osales ka ise ringhäälingu töös, tutvustades raadiosaateis jazzi ajalugu. Noorukina tema saateid kuulnud Valter Ojakääru võib seega jazzi tutvustaja ning eestkõnelejana pidada Henry Ambeli mantlipärijaks.
Ilmar Laaban
(1921–2000) on Eestis tuntud eelkõige luuletajana, kuid oma elutee hakul oli ta aktiivne muusikahuviline. Põlise tallinlasena käis “Imps” ehk „Labunn“ oma kooliteed poeglaste Reaalgümnaasiumis, õppides samal ajal konservatooriumis klaverit ja kompositsiooni. Gümnasistina osales ta ka kooli lakoonilise nimega tantsuorkestri R tegevuses. Pärast kooli lõpetamist asus Laaban Tartu Ülikoolis romaani keeli õppima, jätkates jazzpianistina koostööd Kuno Lareniga. 1943. aastal lahkus Laaban sõjapõgenikuna Eestist, minnes Soome kaudu Rootsi. Kuigi ei ole teada, et Ilmar Laaban oleks Rootsis jazzi mänginud kellegi teisega peale Kuno Lareni, kes lahkus Rootsist juba 1946. aastal, olid jazzikontserdid ja -festivalid hiljemgi Laabani pidevaks huviobjektiks kogu tema elu jooksul.
Ilmar Laabani suur seotus muusikaga, nii uuema süvamuusika kui jazzi kontekstis, kestis läbi kogu elu, põimudes tema tegevusega teistel elualadel - olgu selle ilmekaks näiteks tema heliluule (ingl. k. „sound poetry“) ehk Laabani enda terminiga „häälutamine“.

Valter Ojakäärule
(1923-). Jazziteoreetik, helilooja ja saksofonist Valter Ojakäär on olnud üks väheseid eesti jazzi arengu vahetuid tunnistajaid pea kogu selle 90-aastase ajaloo jooksul ning oma teadmiste ja kogemuste jagamisest on kujunenud tema hindamatu väärtusega elutöö. Pillimehe, helilooja, ajakirjaniku ja festivalikorraldaja on Ojakäär jazzielu kõigi külgedega läbi ja lõhki kursis ning tema raamatud ja tele- ning raadiosaated on harinud mitmeid põlvkondi. Võimatu on piiri tõmmata, kus on tema töös lõppenud jazzi tutvustamine ja alanud jazziharidus. Seetõttu võiks Valter Ojakääru lugeda ka suurima õpilaste arvuga jazziõpetajaks Eestis.Kirjamehena võib nii otseses kui kaudses mõttes kaalukamaiks pidada tema raamatuid sarjast „Eesti levimuusika ajaloost“:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |


Umbes samal ajal võttis Valter Ojakäär üle populaarsete noodikogumike „Laulge kaasa!“ koostamise. Nagu möödaminnes koostas ta „Laulge kaasa!“ nootide pika sarja jätkuks kolm noodivalimikku Raimond Valgre lauludest (1983, 1988 ja 1993) ning ühe õhukese raamatu Valgre kohta (1993).

Valik Valter Ojakääre saatesarju
-raadios:
„Vikerkäär“ (koos poja Jaak Ojakääruga)
„Saja aasta laulud“
„Papa Valter pajatab“
-televisioonis:
„Kümme pilku džässile“ jmt.
Valter Ojakäär ise on tähelepanu keskmesse sattunud märksa harvemini. Õnneks on tema juubelite puhul Ojakäärust siiski juttu tehtud.
Tema panust Eesti muusika varasalve vaagis oma telesaates 1988. aastal Kustas Kikerpuu.
|

Kuula valikut Valter Ojakääru lauludest:
|
Valter Ojakääru laulud ja instrumentaalpalad on avaldatud trükis nootidena ja ilmunud mitmetel heliplaatidel.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Anne Erm
(1943-) on muusikateadlane, ajakirjanik ja festivalikorraldaja. Kuuldes „eesti jazzi esimese leedi” nime, seostub see otsekohe festivaliga Jazzkaar, mida Anne Erm on nüüdseks korraldanud juba veerand sajandit.Lõpetanud Tallinna Konservatooriumi heliloojana, on ta - rohkem kui muusikateoseid - kirjutanud siiski muusikateemalisi artikleid ning teinud raadiosaateid.
Raadiotoimetajana veab Erm siiani igaesmaspäevast saadet „Õhtujazz”, kus tutvustab kuulajaile Jazzkaare ja selle pea aastaringselt toimuvate sõsarfestivalide sarja (Talvejazz, Kevadjazz, Sügisjazz ja Jõulujazz) esinejaid.
Kuula „Õhtujazzi“ saateid internetist: "Õhtujazz." |

Aadu Mutsu
(1913-1993) kuulus pianistina orkestreisse Strong Hard Rodgers, Merry Pipers ja asendusliikmena ka Kuldsesse Seitsmesse. Mutsu oli esimene eesti jazzi ajaloo talletaja, kogudes õigeaegselt vanema põlvkonna jazzmuusikute mälestusi. Ajakirjanduslikku vormi kohandatuna ilmus tema uurimus pealkirjaga „Happy days are here again“ 1991. aastal läbi kuue numbri ajakirjas Kultuur ja Elu.

Tiit Lauk
(1948-) on jazzpianist, õppejõud ja Eesti jazzi ajaloo uurija. Toetudes Aadu Mutsu ja Valter Ojakääru eeltööle on ta kompaktselt ühtede kaante vahel kokku viinud nii kodumaal elanud ja töötanud kui välismaal tegutsenud eesti jazzmuusikute eluteed ja saavutused: raamatus „Džäss Eestis 1918-1945“.Tiit Lauk nakatus jazzipisikuga Tartu Muusikakooli õpilasena. Kuna kooli direktor oli suur jazzi vastane, tõusis õpilase huvist palju pahandust ja Laukil tuli kool lõpetada Tallinnas. 15-aastasena algas tema praktiline muusikutegevus erinevates tantsuorkestrites, mis kestab vahelduva intensiivsusega siiamaani. Lisandunud on esinemised solistina, erinevate vokaalsolistidega, instrumentaalduod viiuli, kontrabassi, flöödi ja saksofoniga ning erinevad jazzansamblid.



11. Uno Naissoo kaasaegsed ja kasvandikud
Emil Laansoo
(1921-2004) muusikutee algas imelapsest viiuldajana nagu eespool mainitud Vladimir Sapožninil ja Kuno Larenilgi. Tallinna Konservatooriumisse astus Emil 8-aastaselt, 9-aastasena võeti ta mängima Tallinna Töölismuusika Ühingu sümfooniaorkestrisse. Tallinna Reaalkoolis õppides kujunes ta sealse ansambli R hingeks, mängides viiulit, kitarri ja tenorsaksofoni. Samasse punti kuulusid ka Ilmar Laaban pianistina ning Vallo Järvi löökpillimängijana. Sõja puhkemisel mobiliseeriti Laansoo Punaarmeesse, kuid sattus Leningradi blokaadi rõngasse. Sealt jõudis ta hilinemisega siiski eesti väeosade juurde ning moodustas 1942. a. eesti korpuse tagavarapolgus väikese estraadiorkestri. Aastail 1944-45 mängis ta korpuse suures jazzorkestris.Emil Laansood võib pidada esimeseks Eesti kitarristiks, kelle mängu on salvestatud stuudios, samuti esimeseks eesti kitarristiks, kellel ilmus oma sooloplaat.
Kuula popurriid Raimond Valgre meloodiatest Emil Laansoo sooloplaadilt |

Vaata saadet, kus asjaosalised räägivad ansambli sünniloost „Ob-la-di, Ob-la-da: Emil Laansoo“,
|

Peeter Sauli
(1932-2014) muusikukarjäär algas pärast sõda restoranides klaverit mängides, 1948-51 mängis ta Swing Clubis kontrabassi, 1954-55 Emil Laansoo ansamblis klaverit. Aastail 1960-64 oli Saul ENSV Riikliku Filharmoonia estraadiorkestri ja 1964-98 Eesti Raadio estraadiorkestri dirigent, sh. a-st 1977 peadirigent.Metronoom sündis siis, kui Swing Club oli hingusele läinud – 1952. aasta oktoobris Kaarli (tollal Suvorovi) pst. 3 asunud Tallinna Riikliku Konservatoorumi keldrikorrusel löökpillide klassis. Algatajad olid õppurid Kalju Terasmaa (1934-), Hillar Kareva ja Theas Kipso, kes palusid end juhatama sealsamas kõrval klarnetiklassis studeeriva Aleksander Rjabovi (temal oli teatavasti juba Swing Club’i kogemus). Esialgu tegutseti oma lõbuks, tõsisem tuleproov oli 1956. aasta Tallinna jazzifestivalil.
Kuula raadiosaadet: „Muusikaline tund: Muusikamees Peeter Saul“ |
Järgmisel aastal sõideti esinema Moskvasse VI ülemaailmsele noorsoo- ja üliõpilasfestivalile ning sel puhul vajati juba vanema ja kogenuma muusiku abi. Uno Naissoost sai ansambli kunstiline juht, kes pidi koostama ja arranžeerima kava ning jälgima selle väljatöötamist. Moskvasse sõideti sekstetina: Aleksander Rjabov (klarnet), Samuel Saulus (flööt), Venda Tammann (akordion), Uno Loop (kitarr), Kalju Terasmaa (vibrafon, trummid) ja Hillar Kareva (kontrabass), kaasa võeti ka noored ja perspektiivikad vokaalsolistid Heli Lääts ja Kalmer Tennosaar. Festivalil saadi võistlustelt hõbemedal. Üleliidulises raadioski mängiti palad enam-vähem esimese korraga linti, sest ansambli mängutehniline tase oli väga kõrge. Muide, Moskvas polnud vist vibrafoni varem kuuldudki.


Aastail 1962-64 tegutsenud Stuudio 8-sse läksid Metronoomist kaasa Hillar Kareva (1931-1992) ja Eri Klas, puhkpillimängijad tulid Eesti televisiooni ja Eesti raadio estraadiorkestritest, osa neist oli koos mänginud juba Kuldses Seitsmes: Valter Ojakäär, Herbert Kulm (1912-1986). Kuldsele Seitsmele konkurentsi pakkunud orkestreis Merry Pipers ja Dancing Travellers oli muusikuteed alustanud tenorsaksofonist Jaan Kornel (1916-1971).

Eri Klas
(1939-) sai jazziarmastuse kaasa geenidega – tema isa Eduard Klas-Glas kuulus Tallinna Peetri Reaalkooli ansamblisse, millest kasvas välja Eesti esimene kutseline jazzorkester The Murphy Band. Poisipõlves tegi Eri tutvust löökpillidega ning pidi pianistist ema Annat veenma oma huvi tõsiduses: ta laenas emalt trummide ostuks raha ja maksis pillimänguga teenitud palgast tagasi. Peagi kerkis noor Eri Klas Eesti parimaks jazztrummariks ning töötas aastail 1959-1965 löökpillimängijana ka Eesti Raadio sümfooniaorkestris. Jazzansamblitest tegi ta kaasa Metronoomis, Stuudio 8-s ja kvartetis Tallinn-Tartu, kuhu kuulusid ka Aleksander Rjabov, Rein Marvet ja Ott Ojavee.
Kustas Kikerpuuga
(1937-2008), kes lõpetas Tallinna muusikakooli koorijuhtimise erialal ja tegutses esmalt muusikuna (pianistina).
Heliloojana valmis Kustas Kikerpuu käe alt üle 200 laulu.
Kikerpuu oskas lisaks nootidele ka sõnu suurepäraselt ritta seada: enamikule oma lauludest kirjutas ta ise tekstid ning soravat juttu vestis ta ka telesaadete juhina. Tema mälestusteraamatu „See saatana salakaval muusika“ lugejad võivad tema ladusas sõnaseadmisoskuses oma silmaga veenduda.
Bossanoova kodustajad
Umbes samal ajal, 1950-ndatel ja ’60-ndatel aastatel hakkas ülemaailmselt levima bossanoova, brasiilia muusika rütme ja ameerika jazzi harmooniat ühendav jazzi stiil, mis on populaarne tänini. Kui bossanoova-laine Eestisse jõudis, läks uuenduslikult mõtlev Uno Naissoo sellega lennult kaasa ja kirjutas eesti esimesed algupärased bossanoovad „Märtsis algas mai“ ning „Jaanipäev“ esmaesitaja Uno Loobile mõeldes.
Kuula laulu „Kui käes on jaanipäev” Uno Loobi esituses |

Uno Loobi
(1930-) sõnul on just Uno Naissoo teene see, et temast laulja sai. Just Uno Naissoo viis ta 1950-ndate lõpul esimest korda raadiosse Valgre laule lindistama, öeldes, et „praegu ei laula Valgret keegi, aga kui sina ära teed, siis hakkavad teised ka laulma.“ Nii ka läks. Uno Loop alustas jazzmuusiku karjääri hoopis kitarristina põrandaaluses ansamblis Swing Club (1950-52), mängides samal ajal kitarri ka Tallinna klubide ja restoranide ansamblites. Tallinna Muusikakooli astus ta ansamblikaaslase Uno Naissoo ärgitusel ja lõpetas kooli muusikateooria alal 1958. aastal.Omandatud teadmisi ei sobinud vaka all hoida ja nii juhtus, et 1964. aastal kirjutas Uno Loop Eesti esimese kitarriõpiku.
![]() |
![]() |
"„Ahvatlev ettepanek: Uno Loop“"
|
Uno Loop on olnud üks läbi aegade parimaid bossanoovade esitajaid Eestis, tema enda loodud bossanoova „Kamina ees” ehedust tõestab kasvõi fakt, et Raivo Tafenauga koostööd tegev brasiillane Sergio Bastos on laulu oma repertuaari võtnud ja teinud sellele uued portugalikeelsed sõnad.
|


Aleksander Rjabov
(1928-2005). Rjabov on mänginud mitmeid pille, sh. Swing Club’is kitarri, kõrghariduse omandas ta klarneti erialal Tallinna Riiklikus Konservatooriumis.Klarnetistina seisnes tema uuenduslikkus selles, et vähemalt Eestis oli ta esimene, kes sellel pillil bossanoovat mängis, aga ta võis olla isegi üks esimesi bossaklarnetiste maailmas!
Leningradi konservatoorimis õppis Rjabov ka dirigeerimist. 1960-70 oli ta Eesti Raadio Estraadiorkestri dirigent, andeka arranžeerijana seadis ta nii sellele kui mitmele teisele enda juhatatud koosseisule ise repertuaari. Aleksander Rjabovit võib vähemalt osaliselt pidada ka Marju Kuudi lauljakarjääri käivitajaks.
Kuula Uno Naissoo bossanoovat „Palus pohli punetab“ Aleksander Rjabovi esituses |

Marju Kuuti
(1946-) on nimetatud eesti bossa-haldjaks, jazzikuningannaks ja funky-leediks. Kultuuriteadlane Linnar Priimägi on pihtinud: „Au tuttav olla Marju Kuudiga on sama erutav, nagu oleksid metsa vahel ufot näinud ja kibeleksid sündmuse erakordsust teistega jagama – aga ei tea, kas tohib ja kas teised usuvadki?! Kui 1960ndatel Jaak Joalalt televiisoris küsiti, kes on parim eesti laulja, ning ta vastas, et Marju Kuut, võisin minagi kaasa hõisata: „Õigus!“ Aeg oma suurte murrangutega pole Marju Kuudi muusikat murdnud ega haavanud, Marju mõjub alati värskendavalt - iseendaks jäädes ning samas alati miskitpidi muutudes.”Lauljatari sünnipärane anne pääses mõjule keerulisele elusaatusele vaatamata. Kui Aleksander Rjabov oma loodavale Eesti Raadio kergemuusika orkestrile solisti otsis, läks Marju Kuut ettelaulmiskatsetele sõbrannasid saatma, aga osutus hoopis ise valituks. Rjabov tõi talle repertuaari omandamiseks ja jazzinippide õppimiseks Ella Fitzgeraldi plaate, aga koostöö algus venis. Nii juhtus, et Tallinna Muusikakoolis flööti õppiva Marju Kuudi debüütesinemine toimus 16-aastasena hoopis koos koolikaaslase Tiit Paulusega Pirita restoranis konservatooriumi lavakunstikateedri viienda lennu peol. Nooruke lauljatar oli jazzidiiva plaatidelt scat-laulu soolod ära õppinud ning üllatas sellega kohalolijaid – Eestis polnud midagi niisugust veel kuuldud. 1965. aasta Tallinna jazzifestivalil esines Marju Kuut klaveritrio saatel. Õhtusel banketil musitseeris Kuut koos vene pillimeestega ning jättis ühele neist sügava mulje. Leningradi pianist Juri Vihharev oli ühtlasi ajakirja „Down Beat“ korrespondent ning osales selle traditsioonilisel kriitikute küsitlusel. Eduka ühismusitseerimise järelkajana nimetati Marju Kuuti ameerika jazziajakirjas “Down Beat” parimaks jazzlauljaks Nõukogude Liidus.
Kuula Marju Kuudi esituses Uno Naissoo laulu „Sügisromanss“ |

Alles paari aasta pärast ristusid Marju Kuudi ja Aleksander Rjabovi teed uuesti ning alustati koostööd, laulud leiti Julie Londoni plaadilt „Calendar girl“. Rjabovi orkestreeritud viisid said uued eestikeelsed tekstid ning sündis album „Aastaajad“ (1969).
Järgnevalt mõned helinäited Marju Kuudi ja Aleksander Rjabovi koostööst, osa neist pärineb albumilt „Aastaajad“ |

1991. aastal naases Marju Kuut koos pojaga Eestisse, esinedes ka esimesel „Jazzkaarel“. 2000. aastal alustas Kuut tegevust laulva DJ-na. Jõudumööda ilmusid CD-l varem vinüülplaatidel avaldatud või raadio fonoteeki kogunenud helisalvestised.
2006. aastal anti talle Eesti Muusikaauhindade elutöö preemia. Praegu elab Marju Marynel Kuut taas Rootsis.
![]() |
![]() |
![]() |
12. Tallinna jazzifestivalide kasvandikud
Tallinna jazzifestivalid kujunesid pärast II maailmasõda sündinud eesti jazzmuusikutele omamoodi kasvulavaks. Nii nagu taim, kasvab ju ka inimlapse huvidering vastavalt sellele, milleks on soodne pinnas.
Lembit Saarsalu
(1948-) debüteeris 1965. a. Tallinna rahvusvahelisel jazzifestivalil restorani „Kevad“ ansambli koosseisus. Jazzifestivalid ongi kujunenud tema muusikuelu omalaadseks teljeks, sest lisaks teistel mainekatel jazzifestivalidel esinemisele on ta kuuel korral osalenud Lionel Hampton/Chevron Jazz Festivalil ning saanud sealt koguni saksofoni kingiks!Jazzifestivalide inspireerivat vaimu on ta püüdnud ka ise juurutada, käivitades Tartus festivali Rainbow Jazz, mille mantlipärijaks on nüüd festival IDeeJazz.
![]() |
![]() |
![]() |
Lembit Saarsalu on olnud aastakümneid üks eesti jazzi elavaid visiitkaarte maailmas. Kahtlemata on ta üks enim reisinud eesti jazzmuusikuid, ta on töötanud koos maailma tippmuusikutega, ja seda juba nõukogude ajal. Vastukaaluks säilitab Saarsalu repertuaaris aukohal oma eesti rahvamuusikast inspireeritud teoseid ning teiste eesti jazziheliloojate palu. Tema väljenduslaad ulatub bluusist ja svingist jazzi vabade vormideni, ta on salvestanud rohkesti heliplaate, erinevate koosseisudega on temalt ERR-i fonoteegis üle paarisaja salvestise.
Kuula Lembit Saarsalu kvarteti 1979. aasta albumit „2 x labajalg“: |

|
Ka
Helmut Aniko
(1947-2003) muusikutee algas restorani „Kevad“ ansamblis. Aniko alustas muusikutööd 1960-ndatel ja asutas ise palju koosseise, õppides lisaks muusikakoolis omandatud flöödi erialale mängima sopran-, alt-, tenor- ja baritonsaksofoni, klarnetit ning vibrafoni.
![]() |
![]() |
![]() |
Kuula raadiovestlust ansamblis „Kevad“ tegutsenud muusikutega:
„KÖP. OI, AEGU AMMUSEID... Ansambel Kevad“ (1956) |
Vaata Helmut Aniko kvarteti esinemist saates:
„Visiitkaart“
|
Uno Naissoo poeg
Tõnu Naissoo
(1951-) kujunes juba varakult silmapaistvaks pianistiks. 1967. a. Tallinna jazzifestivalil debüteeris ta 16-aastasena. Vaid aasta hiljem 17-selt salvestas ta juba oma esimese plaadi, mis anti uuesti välja 2014. a.
![]() |
![]() |
Tõnu Naissoo on üks esimesi eesti muusikuid, kes on õppinud USAs Bostonis kuulsas Berklee kolledžis (1989-1990). Ta on ka võimekas helilooja. Noore mehe talenti märkas ja tunnustas ka tema isa Uno Naissoo, kaasates ta filmi „Viimne reliikvia“ muusika kirjutamisse.
![]() |
![]() |
Tõnu Naissoo on esinenud paljudes välisriikides, jätkab praegugi aktiivselt plaadistamist ja teeb koostööd nooremate eesti jazzmuusikutega.
![]() |
![]() |

Els Himma
(1940-) pälvis juba verinoore lauljatarina Uno Naissoo tähelepanu, kes kirjutas talle ühe oma tuntumatest ballaadidest „Neil päevil polnud algust“.Nagu mitmed tema põlvkonnakaaslased, sai ka Els Himma end suurema publiku ees proovile panna Tallinna jazzifestivalidel. Els Himma tegi kaasa ka Tõnu Naissoo debüütalbumil.
Paraku katkes jazzifestivalide traditsioon õige pea ning jazz polnud muusikute repertuaaris enam teretulnud. Sarnaselt mitme teise lauljatariga leidis ka Els Himma lisaks kontserdilavadele ja televisioonile rakendust varietees.
Palju aastaid hiljem ilmus temalt sooloalbum „Millest sa elad ja hingad“, mis võtab kokku Els Himma lauljakarjääri.
![]() |
![]() |

Arvo Pilliroog
(1946-1993) oli virtuoos nii klarnetil, sopran- ja tenorsaksofonil. Jazzipisiku sai Pilliroog oma esimeselt klarnetiõpetajalt Aleksander Rjabovilt, kes rajas nooruki haridusele Tallinna Lastemuusikakoolis nii tugeva aluspõhja, et Tallinna Muusikakool (tulevane Otsa-kool) võis peaaegu vahele jääda – seal veetis Pilliroog vaid ühe aasta ning jätkas haridusteed konservatooriumis. Konservatooriumi lõpukursusel algas pillimehepõli Eesti Raadio estraadiorkestris, kus ta oli väärtuslik solist-improvisaator.Päeva olulisem osa algas Pilliroo jaoks siiski alles pärast estraadiorkestri tööpäeva lõppu, sinna mahtus kas ansambliproov, loomingu- või arranžeerimistöö või kontsert. Ansambleid, kuhu Pilliroog kuulus, oli üksjagu, ta ise juhatas mitut väiksemat kooslust. Arvo Pilliroo sekstett ja septett olid tema loomingulaboriks, kus ta katsetas ja teostas oma kompositsioonilise jazzi ideid.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |

Kuula albumit „Bluus kahele“ : |

Tiit Paulus
(1945-) on Valter Ojakääru hinnangul esimene eesti jazzkitarrist-virtuoos ning vääriline järglane Vallo Järvile. Kitarril on ta olnud iseõppinu, aga kuulunud aastaid kogu Nõukogude Liidu jazzkitarristide tippu.Noore Tiidu teekond muusikasse algas Tallinna 2. Keskkoolis (endises Reaalkoolis), kus ta värvati kooli puhkpilliorkestrisse ja kogus esimesed nooditarkused. Kodus aga rippus seina peal seitsmekeelne kitarr, mis naabripoisi abiga sai mustaks värvitud ning kuuekeelseks ümber tehtud. Ühisel nõul lammutati kõrvaklapid, et saada sealt magnetpoolid helipeadeks, ning võimendiks sobis raadio. Kusagilt ilmusid salakaubana mõnest välismaa ajakirjast pildistatud akorditabulatuurid. Nutikas naabripoiss uuristas kustukummi sisse tabulatuuritempli ja nii sai koolivihik tablaruudustikke täis. Koos kuulati Radio Luxembourgi, sealt kuuldud muusikat lõõritati kahel häälel ja plõnniti kahel kitarril. Muusika tõmbas sedavõrd, et Paulus astus Tallinna Muusikakooli: „kontrabassiga sisse ja esimese kursuse lõpus trompetiga välja,“ nagu ta ise on kommenteerinud. Kitarri seal tookord veel õppida ei saanud. Aga kus häda kõige suurem, seal abi kõige lähem – sel ajal, kui Tiit Paulus oli 16-aastane, ilmus Uno Naissoo õpik „Harmoonia alused“ (1961) ning kolm aastat hiljem Uno Loobi „Kitarrimängu õpik“. Loobi õpik oli esimene eestikeelne mitteklassikalise kitarri õpik ja aitas hädast välja paljusid noori „kidravihtlejaid“ (Tiit Pauluse sõnastus).

Kes teab, kui palju rõõmupisaraid on aastate jooksul kuulajate silmisse toonud Tiit Pauluse kitarrimäng nii ETV, Eesti Raadio ja filharmoonia estraadiorkestrites mängides kui väiksemates koosseisudes. Siinkohal mõned muusikanäited: "Stuudiodžäss: Tiit Pauluse kvartett"
|
![]() |
![]() |
Aastast 1985 asus Tiit Paulus Saaremaale elama ja asutas 1995. aastal Kuressaare Muusikakoolis pop-jazz osakonna. Õpetajana on ta olnud leidlik noori jazzipisikuga nakatama, varustades selleks puhuks tuntud jazzipalu uute vaimukate sõnadega ning hoidudes liigsest akadeemilisest tõsidusest.


Henrik Krummi nimelise aastapreemiaga 1996. aastal Saaremaa kultuurielu mitmekesistamise ja kaasaegse muusika kõrgetasemelise viljelemise, propageerimise ja õpetamise eest; Eesti Kultuurkapitali aastapreemiaga 2007. aastal pikaajalise tegevuse eest interpreedina ja pedagoogina; Eesti Kultuurkapitali helikunsti sihtkapitali 2012. aasta pedagoogistipendiumiga ning 2015. aastal Jazzkaare ja Danske Bank’i koostöös välja antava Jazziedendaja auhinnaga.
Tiit Paulus on osav sõnaseadja ning kogunud kirevad killukesed oma eluteelt raamatusse „Ühe kidramehe lugu“.
![]() |
![]() |
![]() |
Aldo Meristo
(1944-) kuulub eesti jazzmuusikute eliiti juba üle 50 aasta, olles tegev pianisti, helilooja, arranžeerija ja jazzipedagoogina. Meristo on õpetanud jazzklaverit Georg Otsa nimelises Tallinna Muusikakoolis.
Vaata telesaadet „Visiitkaart“, kus koos Aldo Meristoga musitseerivad Toivo Unt ja Tanel Ruben "Visiitkaart: Aldo Meristo"
|
13. Jazzifestivalide uus laine
Eesti jazzifestivalide traditsiooni katkemise järel 1960-ndate lõpus tekkinud tühimiku täitis uus festival Tudengijazz, mis toimus esmakordselt 1982. a., sealt on võrsunud paljud tänapäeval tuntud eesti jazzmuusikud. Nõukogude ajal oli see siinmail üks väheseid väljundeid professionaalsel tasemel jazzmuusika viljelemiseks. Praeguse Tudengijazzi missioon on arendada improvisatsioonilise ja rütmimuusika viljelemist ja levikut Eestis ning pakkuda võimalusi noorte muusikute originaalloomingu viljelemiseks, Eesti ja välistudengite uute kontaktide tekkimiseks, asjatundliku publiku leidmiseks ja koolitamiseks. Festival on väga oluline väljund professionaalset karjääri alustavatele rütmimuusika tudengitele. Viimastel aastatel on Tudengijazzi kunstiline juht olnud Kristjan Mazurtchak.
Valik Tudengijazzi logosid ja plakateid:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fotosid varasemate aastate Tudengijazzi esinejaist:
![]() |
![]() |
Vaata videot 2015. aasta Tudengijazzi rahvusvahelisest koostööansamblist MeetingPoint: |
Pärnu Fiesta International



1994. aastast alates sai Fiesta Internationali mantlipärijaks Pärnu Jazz ja pärastpoole Pärnu Suvejazz, mida korraldasid üheskoos Pärnu Jazzi meeskond, Pärnu Uue Kunsti Muuseum eesotsas muuseumi juhataja Mark Soosaarega ning Jazzkaar eesotsas Anne Ermiga. Pärnu Suvejazz kasvas nädalapikkuseks festivaliks ja võõrustas ka välisesinejaid, kuid hääbus pärast 2002. aastat Pärnu linna toetuseta jäänuna.
Jazzkaar

Rahvusvahelised Jazzi- ja bluusipäevad Tallinnas vältasid 10.-14. oktoobrini 1990. Toimus 26 kontserti Tallinnas 7 esinemispaigas ja 10 kontserti väljaspool Tallinnat. Esines 49 koosseisu ja 190 muusikut 16 riigist. Kuulajaid oli kokku 8500.
Jazzkaare nime all kulges festival esmakordselt 9.-13. oktoobrini 1991. Kontserdid toimusid Tallinnas 6 esinemispaigas. Esines 47 koosseisu ja 207 muusikut 15 riigist. Kuulajaid oli kokku 6000.
2014. aastal tähistati Jazzkaare 25. sünnipäeva raadiosaadete sarjaga, kus Anne Erm ja mitmed teised meenutasid festivali sündi ja arengut.
Kuula sarja esimest saadet, kus meenutati festivali esimest kahte toimumiskorda: "Jazzkaar 25" |
Vaata telesaadet Jazzkaare algusaegadest „Jazzkaar 15“
|
Jazzkaar on aastate jooksul kaasanud festivali tegemisse terve armee vabatahtlikke. Üks omanäolisemaid algatusi, ning seda ka rahvusvahelises mastaabis, on Jazzkaare vabatahtlike veebireporterite ja fotograafide kogukonna loomine. Täpsustatud andmetel alustas veebitiim 2003. aastal, ekslikult on intervjuu Jazzkaare vabatahtlike reporterite projekti autori Madli-Liis Partsiga paigutatud 2004. aasta saatesse).
Kuula intervjuud Jazzkaare reporterite kogukonna algataja Madli-Liis Partsiga (alates 7. minutist): "Jazzkaar 25." |
Jazzkaare vabatahtlike reporterite kontserdikajastusi saab lugeda Jazzkaare veebilehelt
Vaata ka Jazzkaare vabatahtlike fotograafide pildigaleriid Jazzkaare veebilehelt
![]() |
![]() |
Loe intervjuud Jazzkaare plaadimüüjate Hanno Kirikali ja Arvo Aunaga: intervjuu
Tänaseks on Tallinna Rahvusvaheline Festival Jazzkaar Baltimaade suurim jazzifestival. Huvitava ja omanäolise programmi ning julgete lahenduste abil teeb Jazzkaar väikseima eelarvega parimat jazzifestivali Põhjamaades, tuues Eestisse maailma jazzmuusika suurimad ja huvitavamad leiud ning täidab kogu Tallinna ja Eesti jazziga. Kümnepäevane festival Jazzkaar on Eesti suurima kontsertide arvuga festival, mille raames on esinenud üle 3000 välisartisti 60 riigist.
Jazzkaare põnevamateks projektideks on kujunenud Jazzimaal ja Linnaruumi projekt.
Vaata videot 2010. aasta Jazzimaali ürituselt: |
Vaata videoid Linnaruumi projektist:
|
Vahepeal on Eestis tekkinud mitmeid teisigi jazziga seotud festivale. Iga festivali taga on vähemalt üks fanaatik, kes korraldab neid üritusi peamiselt selleks, et armastatud muusikastiili tippesinejaid ise oma silmaga näha ja oma kõrvaga kuulda saaks. Loomulikult soovivad nad head muusikat jagada ka võimalikult paljude teistega ning sel moel kasvatatakse publikut juurde nii konkreetsele festivalile, antud muusikastiilile ja võib-olla isegi muusikale tervikuna. Õige mitme festivali juurde kuulub ka haridusprogramm või noorte artistide konkurss.

Juu Jääb
eestvedajaks on Muhu saarelt pärit saksofonist Villu Veski. 1997. aastal asutatud festivali peamiseks kontserdipaigaks on kujunenud Mihkli talu, mis asub Muhu saarel Nautse küla südames. Osa üritusi toimub ka Saaremaal ning Muhu saare teistes paikades, näiteks Katariina kirikus ja Pädaste mõisas.
Vaata, kuidas Villu Veski annab kontserdi kadakate keskel: |
Juu Jääb pakub võimalust tunda rõõmu muusikast ja loodusest, kontserte täiendab kohapeal sündiv unikaalne audiovisuaalne improvisatsioon. Pärast ametlikku kontserdiprogrammi sünnivad Juu Jääbi eksklusiivsed ja ootamatud muusikalised kooslused ning helid hilisöistes jämmisessioonides. Juu Jääb pakub laia valikut maailma jazzmuusikast, traditsioonilisest nüüdisjazzini ning ladina-ameerika rütmidest tango ja elektrooniliste helideni.
Külasta festivali kodulehte:Juu Jääb
![]() |
![]() |
Ülevaatlik video, mis annab edasi nö Juu Jääbi olemuse: |
Rahvusvaheline Noorte Rütmimuusika Festival Visioon
toimub Tallinnas ja Sauel, peakorraldaja on Saue Muusikakooli direktor Kristiina Liivik.
Festivali keskpunktis on bigbändid, ühisprojektid ja koosmusitseerimine. Koostöös eri maade tippmuusikute ja dirigentidega on võimalus moodustada rahvusvahelisi projekte. Kolmandat aastat toimub Visiooni raames Rahvusvahelise Noorte Big Band´i projekt.
Vaata festivali tutvustavat videot: |
Festival Visioon kasvas välja Saue Muusikakooli poolt korraldatavatest Loomingu ja Improvisatsiooni Päevadest, mis esmakordselt toimusid 1997. aastal. Õpiti vabaimprovisatsiooni, tegeleti loovtantsu ja kunstiga. Improvisatsioonitunde on igal aastal andnud Eesti Muusikaakadeemia õppejõud Anto Pett ning tema õpilased. 2003. aastal otsustati korraldada Loomingu ja Improvisatsiooni Päevade finaaliks Festival Visioon. Muusikamaratoni kestel esines kokku 8 noortebändi Viljandi Kultuuriakadeemiast, G. Otsa nimelisest Tallinna Muusikakoolist, Nõmme Noortemajast, Viimsi ja Kuusalu ning loomulikult ka Saue muusikakoolidest.
Külasta festivali kodulehte: Noortejazz.ee
Nõmme Jazzi
korraldamise idee tekkis festivali kunstilisel juhil Toivo Undil põhjanaabrite väärikaima jazzifestivali Pori Jazzi eeskujul. Samas suurusjärgus elanike arvuga Pori ja Nõmmet ühendab ka rohelus ning festivali suvine toimumisaeg.Aastail 2000-2013 toimunud Nõmme Jazzi egiidi all on korraldatud ka Nõmme Jazzi rahvusvahelist noorte jazzmuusikute konkurssi (aastast 2001). Žürii on komplekteeritud eri maade jazzifestivalide ja -klubide esindajatest, esinemised nendel festivalidel ongi olnud konkursi finalistidele auhinnaks.
Nõmme Jazzi Noorte Jazzartistide Konkursi eesmärgiks on olnud Eesti parimaile noortele professionaalsetele muusikutele rahvusvahelist tähelepanu tõmmata ja pakkuda võimalusi esineda tunnustatud välisfestivalidel. Võistlus võimaldab arendada noore muusiku artistlikku külge ning rahvusvahelisi suhteid teiste muusikutega, sellest võib saada alguse muusiku rahvusvaheline karjäär. Auhindadeks on olnud esinemisvõimalused festivalidel Pori Jazz, Turku Jazz, Kaunas Jazz, Rigas Ritmi, Jazzkaar, Juu Jääb, Noorte Puhkpillimängijate Festival – „Youth Wind Fest“, Nardis Jazz Club jt. Konkursil ei ole olnud rahalist preemiat. Järjestatud on esimesed kolm kohta hinnaliste auhindadega.
Praeguse hetke seisuga on Nõmme Jazzi festivali ja sellega seotud noorte jazzmuusikute konkursi edasine toimumine selgusetu.
Kuula Nõmme Jazzi Noorte Jazzartistide Konkursi helisalvestisi 2009. aastast: Nommejazz |


Külasta festivali kodulehte: jazztime.ee
![]() |
![]() |
![]() |

Sõru Jazz
toimub alates 2008. aastast Hiiumaal Sõru ja Kalana sadamas, eestvedajaiks Guido Kangur ja Pille Lukin.Külasta festivali kodulehte: Sõru Jazz
![]() |
![]() |

Tartu jazz- ja rütmimuusika festival IDeeJazz
toimub novembri alguses ja kestab 3 päeva. Festivali käivitas 2011. aastal Oleg Pissarenko. IDeeJazz on varasema, alates 2003. aastast Lembit Saarsalu eestvedamisel Tartus toimunud Rainbow Jazzi mantlipärija.
ID – identiteet;
ee – Eesti maakood ISO 3166 standardi järgi;
idee – vanakreeka kl. “vaade, kuju, väljanägemine”, Platoni järgi “tabatav hinge silmale”;
jazz – tähistab avatust, spontaansust ja teadlikkust, mitte niivõrd muusikastiili selle kitsalt traditsioonilises mõttes.
Külasta festivali kodulehte: ideejazz.ee
Jazziga seotud väiksemaid festivale leidub Eestis teisigi:
Tallinna Vanalinna JazzON Festival (Tallinn)
Viljandi kitarrifestival (Viljandi)
Tabasalu Jazz Fest (Tabasalu)
Saare Jazz (Saaremaa, Pidula)
Viimsi JazzPopFest (Viimsi)
jne.